Snolæsning. Opgaven på dette kort går ud på at forbinde billeder og tekst, der står i spredt orden. Elever med en taktil tilgang – dem, der »læser« bedst med hænderne – får mere ud af at løse opgaven, når de kan føle snoren og papstykket frem for at trække streger med blyanten på et opgaveark

Popcorn og snolæsning

Som lærer har man pligt til at undervise alle elever på en måde, så de hver især får maksimalt udbytte - for eksempel ved at arbejde med forskellige læringsstile ved hvert emne

Publiceret Senest opdateret
Læsehjulet træner også kombination af billeder og tekst for elever med taktil tilgang. Klemmen med billedet sættes fast ud for den tekst, der passer til det
»Popcorn«. Små sammenkrøllede sedler med tekster kommes i et popcornbæger. Når sedlerne vendes ud på gulvet, gælder det om hurtigst muligt at læse dem og lægge dem på det billede, der svarer til. God øvelse for børn, hvis foretrukne læringsstil er visuel, taktil eller kinæstetisk – eller en blanding af flere af dem
Læser med kroppen. Nogle børn lærer bedst, hvis de bevæger sig, samtidig med at de læser, øver tabeller, remser eller måske sproglige regler
Læsemaskinen minder om en mælkekarton med huller og sprækker. Man putter et kort i boksen med billedsiden opad, og når det kommer ud af »maskinen« igen, vender den tilhørende tekst opad og kan læses af eleven

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et par elever sidder på gulvet med en samling farvestrålende opgavekort imellem sig. En sidder i klassens puderum med en bog og med hovedtelefoner, hvorfra der strømmer musik, som hun ikke kan lade være med at synge med på. Fire drenge hopper rundt ude på legepladsen, mens et par stykker sidder ved deres bord med arbejdshæfterne foran sig.

I virkeligheden laver de det samme. Lærerne i 2. klasse på Præstelundskolen i Brande har bare tilrettelagt undervisningen, så eleverne kan vælge at træne tabeller og øve grammatiske regler på mange forskellige måder.

Sammen med eleverne har de klarlagt, hvilken læringsstil hver enkelt elev foretrækker, og alle er bevidste om deres egen læringsstil. Så hvad der med et traditionelt blik ligner kaos i klassen, er i virkeligheden elever, der med stor selvdisciplin arbejder på dagens opgave.

Helle Fisker, der som pædagogisk udviklingskonsulent rådgiver skoler og skolevæsener om arbejde med læringsstile, har udarbejdet en lang række konkrete materialer, der kan bruges til at lære eleverne de samme ting, men på forskellig måde. På billederne fra Præstelundskolen kan man se nogle af materialerne til elever med henholdsvis taktil og kinæstetisk læringsstil - altså elever, der lærer bedst ved at bruge hænderne eller ved at bevæge sig, samtidig med at de arbejder. |

Undervisningsdifferentiering

Fra folkeskolelovens paragraf 18:

Undervisningens tilrettelæggelse, herunder valg af undervisnings- og arbejdsformer, metoder, undervisningsmidler og stofudvælgelse, skal i alle fag leve op til folkeskolens formål, mål for fag samt emner og varieres, så den svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger.