Unge
0   637

Fokus på flertalsmisforståelser giver resultater i Horsens

Efter en SSP-indsats med fokus på flertalsmisforståelser er halvt så mange unge involveret i alkohol og kriminalitet. En udvikling som også lærerne kan være med til at sikre. "For unge er det utrolig vigtigt at passe ind i normen, og når de finder ud af, at der slet ikke er så mange, der drikker eller stjæler, så tilpasser de sig også det", siger SSP-koordinator.

I 2009 røg 13,5 procent af de unge på 9. årgang i Horsens skoler. Det tal er nu faldet til 6,5 procent. Også antallet unge, der har begået kriminalitet, røget hash og drukket alkohol, er faldet. Det viser en ny undersøgelse besvaret af 2071 unge i Horsens Kommune. Ifølge SSP-koordinator Jan Asmussen, er det et resultat af udvidede lektioner, baseret på flertalsmisforståelser, også kaldet social pejling.

"Vi har ladet os inspirere af Skanderborg Kommune og bevidst fokuseret SSP-indsatsen på flertalsmisforståelser. Det er en metode, vi har bestræbt os på at få med i så mange sammenhænge som muligt, og det har virkelig givet en effekt. For unge er det utrolig vigtigt at passe ind i normen, og når de så finder ud af, at der slet ikke er så mange, der drikker eller stjæler, så tilpasser de sig også det", siger Jan Asmussen. 

Artiklen fortsætter under banneret

Han fortæller, at de blandt andet har brugt klikkere, hvor de unge kan tage stilling til, om de for eksempel har prøvet at drikke eller begå kriminalitet. Resultaterne overrasker eleverne, der oftest tror, at tallene er højere.

Unge fra både Skanderborg, Fredericia, Kolding, Hedensted og Billund Kommune har været med i undersøgelsen, og flere af de andre kommuner oplever ligeledes fald i antallet af eksempelvis rygere. I Horsens er faldet dog mere markant, og det bringer kommunen ned på samme gennemsnitlige niveau som de fem andre kommuner. 

Lærerne kan sikre udviklingen
Ifølge SSP-koordinator Jan Asmussen ville et lærerfokus på flertalsmisforståelser være lige så udbytterigt som SSP-indsatsen.  

"Mit største ønske er, at det bliver unødvendigt, at SSP skal rundt og gøre det her arbejde. Jeg kunne godt ønske mig, at det bliver en naturlig del af undervisning at bearbejde flertalsmisforståelser. Det behøver ikke tage lang tid, og det kan være et værktøj, som læreren altid kan trække op af rygsækken i flere sammenhænge. Lærernes fokus på det, ville være guld værd", siger Jan Asmussen 

Hvis lærere vil prøve metoden i timerne, kan det blandt andet gøres med undervisningsmaterialet "Det jeg tror om andre", ligesom Jan Asmussen mener, at et generelt fokus på elevernes misforståelser om hinanden kan gøre en forskel.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ