Lærer til lærer

Inspiration til Inklusion

Inklusion er velkommen på Løgstrup Skole, og vi er bevidste om, at når det skal blive en god oplevelse for børn og voksne, så må vi anvende andre tilgange til opgaven.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Inklusion er velkommen på Løgstrup Skole ved Viborg.

”At en skole skal inkludere de børn, der er i skoledistriktet, hører sammen med et menneskesyn der siger, at alle har brug for at være en del af det fællesskab de hører til, og et sundt fællesskab har brug for den mangfoldighed der ligger i, at der er plads til alle.

Personalet på Løgstrup Skole hilser dette menneskesyn velkommen. Vi er meget bevidste om, at når princippet om Inklusion, skal føres fuldt ud i dagligdagen, så kræver det, at der på skolen findes ekspertise til at kunne imødekomme de behov vore børn møder med. Derfor har vi både nu og i fremtiden satset på efteruddannelse af personalet og indhentning af inspiration og viden fra de steder, hvor der foregår noget godt”

Vi vil gerne inkludere, og for at gøre det, er vi nødt til at have andre tilgange til opgaven, end vi har haft hidtil. Se beskrivelserne af hvad vi på Løgstrup Skole har haft succes med i nedenstående artikler.Som en af lærerne udtalte efter kurset vi afholdt på skolen:” Vi har fået redskaber til at kommunikere og være i relation med andre.

Det er blevet lettere at sætte ord på oplevelser og det der er svært. Derved bliver samtalerne også meget lettere. Det giver mere ro til at møde andre anerkendende, og det giver en meget mere konstruktiv dialog”.

http://www.folkeskolen.dk/521085/inklusion-paa-loegstrup-skole-er-et-faellesprojekt