OK13
0   951

Nu rammer lockoutens konsekvenser

Aflyste timer, opgivende elever og computere, der ikke virker ved afgangsprøverne. En måneds lockout har konsekvenser ude på skolerne nu, fortæller lærer Kenneth Tranekjer.

"Som lærer i en afgangsklasse, skal jeg love for, at vi er sat på en oprydningsopgave af hidtil usete proportioner", skrev lærer Kenneth Tranekjer forleden i et debatindlæg på folkeskolen.dk.

Han er tysklærer, men da hans klasse ikke skal op i tysk, har han følt det nødvendigt at bruge tysktimerne på at indhente den mistede undervisning i engelsk, som eleverne skal op i - både skriftligt og mundtligt.
Kenneth Tranekjer har regnet ud, at når hans elever, der har valgt tysk i gymnasiet begynder efter sommerferien, så har de faktisk ikke haft tyskundervisning i fire måneder, hvis man regner sommerferien med.

Artiklen fortsætter under banneret

"Der er ikke mange elever, der af egen fri vilje opsøger tysk. Heller ikke selv om de selv har valgt det i gymnasiet. Så der bliver et hul", siger Kenneth Tranekjer.

De fleste af hans tysktimer i andre klasser er også aflyst, og det betyder, at han i stedet må overtage andre læreres timer. Og det kræver ekstra forberedelse.

 
Ikke-prøvefag aflyses
Tysk er ikke det eneste fag, hvor elever og lærere oplever aflyste timer efter lockouten. Formand for Tysklærerforeningen Flemming Nygaard har spurgt om konsekvenserne af lockouten i sit netværk og han vurderer, at aflyste timer i høj grad kommer til at ramme de fag, som eleverne ikke skal op i folkeskolens afgangsprøve i.

"Modellen med kun at undervise i de fag, som er prøvefag, er nok almindelig brugt ude på skolerne efter lockouten. Sådan er det på mange skoler landet over, så vidt jeg erfarer", lyder det fra Flemming Nygaard.

"Et fag som tysk bliver jo ofte ramt på denne måde, da der kun er 20 procent chance for tysk til prøven. Og det gælder så også de andre udtræksfag. Hvorimod et fag som engelsk nok ikke bliver ramt lige så hårdt i så mange måneder, da mundtlig engelsk jo er obligatorisk, hvilket betyder, at man vil gennemføre engelskundervisningen efter lockouten og forsøge at give eleverne ekstra engelsktimer".

Praktiske konsekvenser ved afgangsprøver
Kenneth Tranekjer oplever, at eleverne har fulgt med i medierne under lockouten. Mange har bidt mærke i, at undervisningsminister Christine Antorini på et tidspunkt åbnede op for, at man blot overførte årskaraktererne i stedet for at afholde afgangsprøver.

"Afgangsprøverne er for alvor blevet udhulede. Vi har en hel årgang af elever, der har virkelig svært ved at holde modet oppe. Mange har den holdning, at hvorfor aflyser de ikke bare prøverne? Det eneste positive i det er, at eleverne har set fjernsyn og læst aviser", siger Kenneth Tranekjer.

På det praktiske plan har både han og eleverne mødt lockoutens konsekvenser.

"I min klasse har eleverne hver en bærbar computer. Men jeg har simpelthen ikke nået at gennemgå alle computerne inden prøverne. Derfor var jeg nødt til at tage fire computere ud, som ikke virkede til prøven. Det stresser eleverne", siger Kenneth Tranekjer.

Oplever du også konsekenser af lockouten. Fortæl gerne nedenfor.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.670 andre er allerede tilmeldt