Debat

Du er skadelig for Folkeskolen, Niels Egelund!

At sammenligne æbler med pærer!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har læst din artikel i Berlingske i går og så interviewet med dig i aftes i tv. Jeg blev faktisk mere end vred, hr. Egelund! Du ved om nogen, at lærerne netop har været igennem en dybt skadelig hadekampagne iscenesat af KL og regeringen, og herefter starter du så et slaphedsanbreb mod den danske folkeskole, især imod lærerne.Flyt til Kina, Niels Egelund og oplev, hvordan det i virkeligheden er og lad så være med at sammenligne æbler med pærer en anden gang. Det kan godt være, at du kan bryste dig af fine professortitler, men du har ikke undervist i den danske folkeskole meget længe, når du kan udtale dig, som du gjorde i går.

Men kig engang på dit eget citat:

"Det er i hvert fald interessant, at de kinesiske lærere i kinesisk, matematik og engelsk (der undervises i fra 1. klasse) underviser 10 timer om ugen af de i alt 45 timer, de er på skolen om ugen. Resten af tiden sidder de på deres kontorer og retter opgaver, opgør tests og vejleder elever individuelt eller i små grupper, samt forbereder den kommende lektion. Lærere i idræt og billedkunst har færre vurderings- og testopgaver og underviser derfor 20 timer om ugen ud af de 45 timers ugentlig arbejdstid. Lærere i de første seks skoleår underviser i maksimalt to fag, mens lærere i overbygningen og gymnasiet kun underviser i et fag. Der er i øvrigt et tydeligt samarbejde blandt lærerne i fagteam"(Niels Egelund, DPU)

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Er det sådanne vilkår, der bydes lærerne i DK, hr. Egelund? Og er det sådanne vilkår, du ønsker for lærerne i DK, hr. Egelund?

Skal vi tale om forsiden, skal vi også tale om bagsiden af medaljen.Kinesiske elever/studerende er nogle af de mest ulykkelige elever i verden. De omdannes til robotter, der ved hjælp af udenadslære kan gentage den viden, de har fået. På den baggrund får man elever, der klarer sig godt i PISAtests og lign, men som mennesker er de dysfunktionelle.

Er det sådan, du ønsker den danske folkeskole, hr. Egelund?

I den bedste mening

Ingelise Geller