Debat

Status: Tredje uge, dag 12

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Gentoftes lærere har fået en fridag. Det giver tid til eftertanke og til, at indtrykkene efter 2½ uges lockout kan sætte sig. Jeg er træt i kroppen og følelsesmæssigt rørt. Lærerne har rejst sig og vist Danmark, hvor deres hjerter ligger. Vi har overmandet den nedgørelse, vi er blevet genstand for. Lærere begynder nu at få stresslignende symptomer, fordi vi ved, hvilke ubegribelig store konsekvenser denne lockout har for vores elever. Netop de procent af eleverne, som lærerne dagligt kæmper for at løfte, og som har det sværest i folkeskolen, er dem, der rammes hårdest. Forældrene er bekymrede, med rette. Folkeskolen er med ét slag blevet en brik i et spørgsmål om effektivisering. Subjektets refleksion, viden og opbyggelighed står på grænsen til at tabe til objektiviteten og fremmedgørelsen af individer og ikke mindst ansvarsforflygtigelse. For ansvaret for konsekvenserne af denne lockout er ikke lærernes, men det er os, det påhviler ansvaret at samle eleverne og hjælpe dem med at genetablere deres lyst til læring.

Vi får brug for alles moralske støtte til at kunne løfte denne opgave. Hvis du en af dagene møder en lærer, så kig denne i øjnene og lad pågældende vide, at du påskønner og ved, hvilken energi det må kræve at retablere den vidunderlige folkeskole, vi forlod den 2. april.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler