OK13
0   582

Respekten skal genoprettes efter lockouten

Skive Kommune indbød skoleledere, tillidsrepræsentanter og kredsstyrelse til møde om krisehåndtering søndag efter lockoutens ophør. Flere blev overraskede over lærernes mange forskellige reaktioner ovenpå lockouten, og mødet betød, at der blev skruet ned for festlighederne på første arbejdsdag.

"Respekt for hinandens forskelligartede følelser og reaktioner er vigtig, når hverdagen skal i gang igen. Det er vigtigt, at man giver plads til forskelligheden. Der findes ikke én rigtig følelse ovenpå den lockout, lærerne har oplevet", siger psykolog Finn Godrim fra Institut for Relationspsykologi i Skive.

"Derfor er der nok en grænse for, hvor højt flødeskummet på lagkagen skal være på første arbejdsdag efter lockouten. Er flødeskummet for højt, vil nogle ikke føle sig taget alvorligt", konkluderede han på mødet for tillidsrepræsentanter, skoleledere og kredsstyrelse i Skive søndag aften, hvor han holdt oplæg.

Artiklen fortsætter under banneret

Vigtigt parterne kan tale sammen
Det var chef for Børne- og Familieafdelingen i Skive Kommune Per Nors, der besluttede at indkalde til møde søndag aften efter, at regeringsindgrebet var blevet lovfæstet.

"Vi holdt møde med skolelederne torsdag aften, da indgrebet var en realitet, og jeg sagde, at jeg ikke havde nogen planer om, at vi skulle indhente en måneds arbejde. Lockouten sluttede pludseligt, og jeg oplevede, at der var mange forskellige reaktioner - frustration, vrede og gråd -, så vi besluttede at holde mødet søndag aften med en psykolog fra vores sundhedsordning. Den ordning kan alle kommunens ansatte bruge", siger Per Nors.

"Vi talte om de følelser, som lærerne havde - både de lockoutede og dem, der ikke var ramt af lockouten. Nogle har pludselig set sig selv ude og aktionere med skilte i hånden, selv om de måske aldrig tidligere havde set sig selv sådan. Nogle oplevede stor vrede, mens andre var kede af det. På mødet talte vi om, hvordan man skulle møde hinanden på første arbejdsdag. Ledere er jo også mennesker, og hvis de hejser flaget og byder på lagkage, fordi de mener, det er en festdag, så er der måske nogle af lærerne, der bliver ramt, fordi de ikke mener, det er en festdag".


 Per Nors fortæller, at de talte om at have respekt for hinandens roller i konflikten og prøvede at klæde skoleledere og tillidsrepræsentanterne på til at skubbe det hele i gang igen efter lockouten.

"De to grupper har en helt afgørende rolle. Vi havde et kanongodt møde, synes jeg. De parter skal bringes sammen hurtigst muligt, for de skal kunne tale sammen også fremover. Det er vigtigt. Derfor holdt vi mødet".

Trådt på og ydmyget
Jane Bodilsen, der er næstformand i Skiveegnens lærerforening og hovedstyrelsesmeldem i DLF, fortæller, at hun tror, det kom bag på flere af skolelederne, hvor personligt lærerne er ramt af konflikten. Også derfor var det vigtig at få planlagt første arbejdsdag efter konflikten.

"Tillidsrepræsentanterne fortalte, hvordan de følte sig trådt på og ydmyget. Jeg tror, lederne blev berørt af at opleve tillidsrepræsentanterne sådan", forklarer hun.

Lærer og tillidsrepræsentant på Durup Skole Jacob Dencker Porse er helt enig.

"Lockouten har ramt os, og jeg tror ikke, at lederne var helt klar over, hvordan vi har det. Nogle fortalte på mødet, at der var lærere, der var meget kede af det, mens andre var meget vrede. En af tillidsrepræsentanterne sagde: tillidsbåndet skal bygges op igen, men det er jeres (ledelsens) opgave, ikke min", fortæller Jacob Dencker Porse.

"Selvfølgelig skal vi videre og se fremad, men især lederne skal nok træde meget varsomt lige nu. Der har også været nogle udtalelser fra skolelederne, der ikke har været heldige. Der skal i den grad bygges tillid op igen. Psykologen forklarede om de mange forskellige følelser, der er i spil, og sammenlignede situationen med isolationsfængsling. At man oplever at være alene, at ingen lytter til en".

Selv er han vred og mener, at der er tale om aftalt spil fra KL's og regeringens side fra starten af.

"Jeg synes, de har stjålet en månedsløn fra mig. Og så taler de om den danske model. Den har de selv ødelagt. Det er en ekstra hån mod os. Det er dem, der tjener penge hver dag på sådan en lockout. Men i det hele taget skal den danske model nok tænkes igennem i det offentlige system, når støvet har lagt sig. Måske tænker lederne, at lærerne nok bliver "gode" igen om et par uger, men det tror jeg ikke. Det her bliver ikke nemt. Der er et tillidsbånd at bygge op igen", siger Jacob Dencker Porse.

Stort ansvar at komme godt i gang
På mødet blev der talt om de forskellige følelser og reaktioner, men også om mødet den første dag efter lockouten. Aftalen blev, at man skulle i gang med dagligdagen, så fest-elementerne blev nedtonet.

"Da jeg fik henvendelsen om at holde oplæg på sådan et møde, var jeg usikker på, om det var en god ide", siger psykolog Finn Godrim.

"Jeg synes, man skal passe på ikke at sygeliggøre en masse mennesker. Men det blev meget tydeligt for mig på mødet, hvor forskelligt lærerne havde det. Der var et stort følelsesmæssigt spænd, og lærerne var usikre på, hvordan de skulle reagere på kollegernes forskellige reaktioner. Desuden var lederne meget usikre på netop mødet første dag. Vi talte om, at der er forskellige skoler og derfor forskellige scenarier".

Finn Godrim fortæller, at han selv er uddannet lærer og har været stolt af sin lærertid. Men her under konflikten har han ind imellem følt sig ramt, og derfor tænker han på, at det må være svært at være lærer, når han har følt sig sådan, selv om det er mange år siden, han arbejdede som lærer.

"Lærerne er vant til at være klasseledere og at kunne påvirke meget, men under lockouten har de oplevet at miste al kontrol og blive marginaliseret. Det er hård kost".

Han taler om, at lærerne vil opleve at svinge mellem følelserne og blive kastet ind i "følelsernes hurlumhej-hus".

"Det er et stort ansvar for ledere, tillidsrepræsentanter og lærere at komme godt i gang igen. Det håber jeg lykkes for dem. Men som Per Nors sagde på mødet, så er der jo aldrig lavet en aftale, der siger, at man ikke må behandle hinanden ordentligt".

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ