Debat

Testen er lærerens redskab

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi finder det helt naturligt, at Dorte Lange (»DLF mener« i Folkeskolen nummer 15) og DLF selvfølgelig ved, at test ikke gør en god elev. Det er først, når lærerne bruger testen til at arbejde videre med eleven, at testen kommer til sin ret. Og heldigvis har vi i Danmark et korps at super kompetente lærere, der ved, hvad der skal til for at rette op på de problemer, som testene afslører. Havde vi ikke det, var vi ilde stedt.

Hvis kommunerne nedprioriterer indsatsen over for for eksempel de dårligste læsere, er det ikke bare et gigantisk svigt over for de berørte elever.

Det er også dårligt købmandskab. Vi ved jo alle, at problemerne - og dermed prisen - kun bliver større, hvis man ikke tager fat om roden tidligt. Derfor bør kommunerne benytte de stadig stigende folkeskolebudgetter til at sørge for, at lærerne har de nødvendige redskaber til at sikre alle elever udfordringer på rette niveau. Og så må det være op til de enkelte skoler og kommuner sammen at vurdere, hvordan den opgave bedst løses. Mulighederne for at undervise eleverne på forskellige niveauer i hold eller via læsekurser er mange. Men det behøver vi jo ikke at remse op. For de muligheder kender DLF jo ganske udmærket.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler