Debat
Alt for mange 'hvis'er'
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I en artikel i Folkeskolen nummer 12 anklager formanden det materiale, kredsene bag oplysningskampagnen har sendt ud til skolerne, for at være agitation på et mangelfuldt grundlag.
Samtidig oplyser formanden, at hun ikke har noget imod, at der laves kampagner.
Det er muligvis korrekt, men tilsyneladende ønsker hun ikke, der kommer oplysninger frem, der belyser sagen ud fra den erfaring med de kommunale budgetter, som kredsene bag kampagner har. Det materiale, vi har sendt ud til skolerne, har alene til hensigt at illustrere, at det foreliggende aftaleresultat ikke sikrer den enkelte lærer samme forberedelsestid som i dag. Det viser også, at aftalen åbner mulighed for, at lærerne pålægges flere undervisningstimer eller andre arbejdsopgaver inden for den samme arbejdstid, som vi har i dag.
Om det sker, forholder materialet sig ikke til.
Der er, efter vores opfattelse, alt for mange 'hvis'er' i denne aftale, og dermed alt for megen usikkerhed om, hvad aftalen vil medføre. Dette sammenholdt med, at Kommunernes Landsforening har haft den helt klare hensigt, at det ikke skal koste kommunerne mere end højst nødvendigt at få 100.000 flere børn ind i skolen, samt at de har været ret åbne om, at problemets løsning blandt andet ligger i lærernes forberedelsestid, burde i sig selv gøre det legalt, for ikke at sige nødvendigt, at man undersøger, om de har opnået, hvad de ville med den foreliggende aftale.
Vores konklusion er, at aftalen er præcis så fleksibel, at den giver kommunerne muligheden.
Den 'nytænkning', formanden fremhæver, der ligger i aftalen, giver ingen sikkerhed.
Skulle nytænkningen virkelig være et reelt arbejdsgiverønske, burde tiden til den uden problemer kunne have været aftalt centralt.
Vi har opgivet centrale bindinger - det skal kommunerne nok vide at udnytte i takt med det stigende børnetal.
Lotte Lange
medlem af DLF's hovedstyrelse
Svar
Uanset hvilket formål en oplysningskampagne har, bør den indeholde alle elementer. Det gør jeres ikke, fordi den indeholder en række konkrete fejl og mangler. Der mangler for eksempel tiden til målfastsættelse og evaluering, andre opgaver i tilknytning til skoletiden og tid til andre lærermøder end dem, der er omfattet af 125-timers puljen.
Derfor er der tale om agitation frem for oplysning.
Anni Herfort Andersen
formand for DLF