Debat

Det desorienterede danske forår

Det danske forår, med nye vinde og tænkninger... hænger i en tynd spinnetråd. Velfærdsmodellen er tunget og demokratiet er truet.... men der er utroligt stille, ingen siger noget...

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det Desorienterede Danske Forår...

Foråret er kommet, men det føles stadig som om, jeg fryser.

Jeg er blevet fjernet fra min dagligdag, hvor jeg gjorde en forskel, hver eneste time/lektion.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det danske forår, er kommet med vinde fra Kina. Den demokratiseringsvilje, vi har været vidne til i , mellemøsten, modsvares i Danmark, af stramninger af selve demokratiets ånd og opbygning.

Demokratiet er ved at drukne i nye ord uden mening eller med helt modsatrettede indhold.

Samtalen og dialogen er væk, og tilbage står en strid vind af spin. LandsPolitikere taler og taler og siger ikke noget. De er nu trænede til at lade være med at gå i dialog.

Lokale politikere holder bare mund. De godter sig over at kampen tilsynelanden iKKE har noget med dem at gøre? Embedsmænd fe.sk. Skoleledere, holder alle kort tæt til kroppen, og tør ikke melde klart ud, hverken for eller imod. LANDET stander i våde. Snakken er ophørt. Dialogen er spinlagt, og istedet kæmper een fagforning, støttet på to flanker, alene mod et kæmpe system, som kan ændre alle vilkår med et enkelt slag med tryllestokken. Og det er det vi ser. De allerfleste har meldt sig ud, fordi de åbenbart ikke mener at dette vedkommer dem ;

at staten ikke vil have offentlighed omkring deres interne notater/aftaler mv. DVS den nye offentlighedslov, kan godt diskuteres, men ingen finder det åbenbart relevant og direkte åbenlyst at vende denne konflikt i samme surdej?

At statens mål i denne konflikt, er at stoppe den gamle ret til, at fagforneingerene selv forhandler. De der støtter, fordi de ikke taler imod, mener at lærerenes arbejdstid, har været så lukrativ, så længe at det naturligvis er godt at få gjort op med! Så ud med fagforeningerns ret til at passe på alle medarbejdere, bare vi får de der lærere ned med nakken?

At folkeskolen er et fællesanliggende, som ikke engang en god skoleleder, kan lede alene. Ingen mand mk på jord, vil have alle de relevante stykker viden, der sikrer ALLE elever en optimal skolegang.

At 10-15-eller 20% ikke har de læsekundskaber, vi forlanger, i sagens natur ikke er fordi een lærer ikke ønsker at en elever uvikler sig. Er det da en politimands personlige ønske at der hele tiden kommer nye kriminelle, eller er det en sygeplejerskes personlige ønske at der kommer flere syge? NEJ, naturligvis ikke, vi ønsker alle at gøre vores arbejde bedre, end den økonomiramme, vi lever under. Ked af det, men jeg må skuffe den utilfredse befolkning, men det gælder osse, alle os lærerer.... Vi har bakset med dårlig ledelse, triste kommunale virkeligheder og alligevel går vi glade hen på arbejdet for at bringe vores elever i nye vidensbad HVER DAG, HVER TIME!!!!

FÅ stærke personer, tør at tale op imod, det ny danske mantra; vi vil lede og vi vil modernisere og vi vil normalisere? Det Nye Danmark, skal være fri for dialog, ansvarsbevidste lærere og åbenhed i offentligheden!

Der er så meget støj på signalerne, at selv indefor de politiske geldder, hersker en desorientering tungt i luften.

Foråret, der skulle vise og vælge nye veje for Danmark og velfærdsmodellen, har tabt pusten og ligger og roder med idealer fra en mellemkrigstiden opblandet med kinesiske toner.

Hvad er en Spindoktor egentlig? En meget dygtig spinnemaskine, der er helt fri for ægte værdier, ældgamle holdninger og snærende partipatriotisme. Faktisk er vi nu styret af en folk reklamemænd og damer, der alene for lønnes skyld, digter nye ord, der lægges som mosekonebryg over demokratiske og dermed kritiske modargumenter.

Et eneste oppositionsparti, kæmper med samtaler og mandsmod. Medierne er forstummede og fordummede, og tør, som en anden skoleleder heller ikke tage bladet fra munden, og stille de skarpe og kritiske spørgsmål, kun to journalister har stillet endnu?

Det danske forår dingler i en tynd spinnetråd, fra side til side.... Hvor er stolthed, sandt værdiopgør og det der er værd at kæpe for!?

Tydeligt står de frem, de får men stærke politikere og skoleledere der har taget bladet fra munden og TALT, MENT og TURDET stå ved deres egne holdninger.

Jeg er desorienteret, hvordan vil resten af landtes skoleledere pludselig, blive de stærke og visionære(?) mennesker der vil tage ledelsesrummet alvorligt og BRUGE det, NU? De som ikke turde før, tør heller ikke imorgen. For imorgen, er der sket noget uigenkaldeligt anderledes. Imorgen er det stadig forår, men frygtelig koldt, på alle de lærerværelser hvor ledere og kommunalpolitkere lurepassede sammen med KL. De støttede KLs ubehagelige metoder, der i et historisk lys vil skinne ret så fejt; først nedgørende og umotiveret chikane over en lang periode. Dernæst tjenes der 50 millioner pr. dag, og til slut, ophøjes konflikten til lov; DETTE er den helt nye danske model.

Kun fordi , vi som stand, er vant til lange solide processer, taler pænt tilbage selvom vi hører grimt sprog, vælger forståelse, når både forældre og elever går amok. Iøvrigt har vi alt for længe har fået skudt i skoene at vi laver for lidt, fordi vi er ansvarsbevidste. Men det er rigtigt at vi stjæler hjemmefra både tid, ting og selvuddannelse, fordi vi brænder for mødet mellem børn, lærere og læring!

Men nu ønskes en folkeskolen UDEN lærerne, som ansvarsbevidste medarbejdere....

- er det så fordi 15 % elever ikke læser godt nok, fordi vi ikke kan måle os med kineserne, eller fordi nogle er bange og ikke tør sige det der skal til! Mange kommuner har lukket munden på deres medarbejdere, under en parole om at al uønsket kritik er iloyalitet.

Kort og godt, nu har vi, lærerer råbt op, temmelig længe, for døve øren!- Men måske der er nogle der vil lytte NU? Jeg ved godt hvordan vi får de 15% løftet!!!! Vi er mange der ved og KAN løfte de 15% Faktisk kan hver eneste skole løfte deres egne 15% elever, fordi vi kender dem allerede fra 3. klasse!

Vi vil så gerne have at de blev lidt længere, men de får kun 5 minutter! Lige her har bare manglet ægte ledelsesvilje fra samtlige ledelsrum opad!

Min desorientering er total. Lærerne kan godt løfte de 15%, men vi får ikke lov! Det er nemlig altid for dyrt.

Hvis KL, Corydon og alle de andre forstummede, regner med at alle skoleledere nu pludselig kender alle elevere og deres særlige behov, så værsgo, giv KL, hvad Kls er, nemlig 200% ledelsesfrirum, og der vil komme et kæmpe ledelsefritfald......

Velkommen du danske forår, du havde en ung blond stemme, nu er du forstummet!

En spindoktor, redder ikke denne sygdom, men skaber flere viramutationer indenfor det danske sprog end fugleinfluenzaen...

Velkommen danske forår, vi lytter efter lærkens sang og får de skingre gentagelser uden indhold fra landtes politikere, hvem vil lære dem at TALE igen? Og LYTTE! Den enkeltfaktor, der har størst indflydelse på elevens læring er læreren!

Og nu skal det så være lederen alene? Spændende projekt, det er afprøvet mange gange før, i industrien, måske er det derfor det hedder normalisering? Man har aldrig turdet binde an med det i nyere tid, og slet ikke da i undervisningssammenhænge. Hvor den største enkeltfaktor, er lærerens engagement, viden og formidlingsglæde!

Velkommen til det danske forår,

Ud med fagforningerne, ud med ansvarlighed og selvtænkning. Ud med sandheden og ind med offentligheden..... Terningerne er kastede, Romeriget og Kina ligger lige om hjørnet. Tal sagte hvis du vil sige noget værdifuldt.