Debat

March på stedet

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En principel, væsentlig dialog mellem lærebogsforfatteren Signe Holm-Larsen og hendes anmelder i Folkeskolen Jesper Haghfelt har lagt for dagen, at den i enhver henseende korrekt gennemførte lovpligtige projektopgave er en uddannelsesmæssig march på stedet. Fra Signe Holm-Larsens bog fremhæver Haghfelt nogle forskrækkelige skæverter af emner, der meget let kunne tænkes i heldige tilfælde at føre eleverne ind i ny, konkret faglig videnstilegnelse. Og det har vi vist alle efterhånden lært, at blot tanken herom bør vække dyb afsky i den rette indoktrinerende lærerbevisthed. Ifølge loven af 1993 skal emnerne i projektopgaven være så bredt formulerede, at de netop ikke stiler mod nogen konkret faglig videnstilegnelse. Emnerne skal favne så bredt tværfagligt, at der skulle være god sikkerhed for, at der ikke sker anden ny faglig indlæring, end hvad der indtræffer ved et uheld i omgangen med det udvandede. Og tænk, at en lærebogsforfatter i vore indlæringsfjendske tider kan finde på at kokettere med noget så nødvendigt og kættersk som øget lærerindflydelse på undervisningsforløbet med deraf følgende øget vejledning af eleverne. Det ligner jo den skinbarlige uddannelsesmæssigt givtige klasseundervisning. Og den må sandelig vente, indtil de ideologisk besatte pædagogiske fusentaster og deres politiske epigoner har fået løbet hornene af sig. Indtil da må vort lille land tåle, at uddannelse i konkret faglighed er sat på vågeblus til fordel for de besattes navlebeskuende træden vande i projektmageriets alt og ingenting.

Vagn Madsen

Brønderslev

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler