Debat

Fabrin glemmer konfliktens formål

I Deadline sagde Fabrin at konflikten handler om at lærerne ikke skal være en del af skolens ledelse. Pudsigt, for før Bondos fatale fortalelse, var der et hovedformål der hed "lærerne skal undervise mere". Hvorfor hedder KLs informationsside "mere tid sammen", hvis lockouten handler om hvem skal lede skolen?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Ifølge KL skal lærerne fremover undervise mere, og det kan kun ske ved, at skolelederne får fuldt råderum over lærernes 37 ugentlige arbejdstimer. Det har lærerne afvist, og derfor brød forhandlingerne ifølge KL sammen"

27. februar 2013

http://www.altinget.dk/printartikel.aspx?id=126858

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

I dagens Deadline var Bondo og Fabrin gæster. Fabrin tegnede streger henover bordet og var tydelig i sit sprog. Lærerne skal over på vores halvdel. Lockouten handler om at lærerne skal acceptere at de ikke er en del af ledelsen på skolerne. I følge KL er "ledelse" hele omdrejningspunktet i konflikten. Lærerne vil ikke afgive retten til at bestemme. KL vil have at lederen skal lede og ikke lærerne.

Det er bare ikke rigtigt. Før handlede det om at KL vil have at lærerne skal undervise flere timer end nu. KL vil have flere undervisningstimer uden at betale for det. Hvorfor hedder KLs informationsside "mere tid sammen", hvis lockouten handler om hvem skal lede skolen?

KL har i de sidste par år været i medierne med en kraftig retorik "lærerne skal undervise mere". Det var startskuddet til den lockout vi lider under i dag. Det eneste der tæller for KL er, at lærerne skal undervise mere.

Jeg hr været en tur på Google og dette var hvad jeg fandt på de første par googlesider:

"Stort set alle kommuner gør en indsats for at få mere undervisning ud af lærerne. Undervisningstiden er også steget i mange kommuner«, forklarer Michael Ziegler"

1. DEC. 2011

http://politiken.dk/uddannelse/ECE1466684/antorini-folkeskolelaerere-skal-undervise-mere/

"Hvis lærerne underviser en smule mere om ugen, kan der frigøres op mod 880 millioner kroner til flere timer til børnene eller kvalitetsløft"

12.01.12

http://www.kl.dk/Arbejdsgiver--og-lonforhold/Mere-undervisning--hojere-kvalitet-id95312/

"KL: Lærerne skal undervise mere"

26. SEP. 2012

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2012/09/25/175323.htm

"Danmarks Lærerforening forsøger igen og igen at fortælle, at lærerne i gennemsnit underviser eleverne i 25 lektioner om ugen, og at KL derfor vil sætte kvaliteten af undervisningen over styr, når vi siger, at lærerne skal undervise mere"

04.03 13

http://www.kl.dk/Om-KL/Larerne-underviser-ikke-sa-meget-som-DLF-havder1-id122522/

"Ziegler forklarer, at han og KL forestiller sig, at det er muligt at få lærerne til at undervise mere, end de gør i dag, men at undervisningen naturligvis ikke skal være uforberedt, som Danmarks Lærerforening ellers har argumenteret for, vil blive konsekvensen"

01.04 13

http://m.epn.dk/epn/samfund/arbmarked/ECE5288060/kl-laererne-skal-undervise-under-halvdelen-af-tiden/

”Men i alle hans forslag er der bindinger på ressourcerne, og det vil ikke være muligt at få mere undervisning, end vi har i dag"

8/4  13

http://www.kl.dk/Om-KL/Denne-gang-star-vi-fast1-id126058/

 "Så meget koster hans forslag, som jo ikke indeholder mere undervisning," siger KL's chefforhandler Michael Ziegler"

14.04 13

http://www.kl.dk/Om-KL/KL-Bondos-forberedelsesforslag-koster-os-3400-padagoger-id126403/

"Ingen af modellerne fra Danmarks Lærerforening vil bidrage til at modernisere arbejdet i folkeskolen og give mere undervisning til eleverne, som KL ønsker"

19/4  13

http://www.kl.dk/Folkeskolen/Blitzlyset-afslorer-Bondo-id126940/?section=31275

At KL snakker om lede og ikke lede er lutter spin-off på Bondos fortalelse. Kernen er stadigvæk at lærerne skal yde mere undervisning (uden at kommunerne vil betale for det). Og KL stadig lyver som en hest kan rende