Debat

Hva' nu, Christine?

Endnu en syngende lussing til regeringens heldagsskoleprojekt

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

John Hattie er den forsker, politikerne holder allermest af at dunke lærerne oveni hovedet med. Det er slut nu. Jeg gætter på, de vil gøre alt, hvad de kan for ikke at tale om ham mere, hvis de kan slippe for det. Se her, hvad han udtalte til Berlingske, da han var i Danmark for første gang forleden og holdt foredrag for hele den forsamlede skolepolitiske elite:

 »Det er irrelevant, om skoledagen er kort eller lang. Der findes intet bevis for, at det virker. Hvis Danmark går den vej, kan man komme til at spilde en masse ressourcer, som en helhedsskole jo koster. Det er en absurd måde at forandre skolesystemet på, hvis man ikke tilsvarende forbedrer lærerne og deres effekt,«

Antorini (og Egelund) forsøger at redde stumperne ved at henvise til den satsning på efteruddannelse, der angiveligt skal følge med reformen. De vil som bekendt afsætte 1 mia. over syv år til deling mellem lærere og pædagoger. Det svarer til knap 150 mill om året. Under forudsætning af, at alle pengene gik til lærerne, ville det række til 3000 kr. om året pr lærer. Det rækker som en skrædder i helvede.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Hatties pointe er, at Danmark for længst er forbi det punkt, hvor bedre skole handler om at mere undervisning. Han vurderer, at vi allerede har 60 % af lærerne i gruppen af ’expert teachers’. Det handler om at få de sidste 40 % med og så i øvrigt løfte lærerprofessionen op på finsk niveau, mener han.

Han lægger sig dermed klos op ad professor Allerup & co., der i kølvandet på PIRLS og TIMMS anklager ministeren for at bedrive systematisk misinformation. Hattie går endda skridtet videre og siger direkte, at en heldagsskole vil være absurd.

Så hva’ nu, Christine?

Se: http://www.b.dk/nationalt/foerende-uddannelsesforsker-kritiserer-helhedsskolen

Powered by Labrador CMS