Debat

Tab ikke skolen på gulvet!!!

Lærernes synlige og kreative energier skaber good-will.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tab ikke skolen på gulvet.

Rådhuspladsen i København er denne onsdag (10.april) før klokken 12 fuld af skolelærere. De står med en bog i hånden. De læser koncentreret – men på tårnurets første slag 'fryser' al samtale og lærerne virker med ét som en total 'frossen' human statue. På slag 12 taber alle deres bog. Det kan høres tydeligt, men i de næste minutter er der total stilhed. Efter de sidste lyde fra klokkerne, samler lærerne deres bøger op og går stille videre.

Dette korte 'Flash Mob' får mig til at tænke tilbage på filmen 'High Noon' ('Sheriffen') hvor uret tikker ildevarslende mod 12 – og da det går i slag, skal den ensomme sherif kæmpe helt alene mod 4 gangstere, selvom byens bedsteborgere havde lovet ham støtte.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Jeg tænker i den sammenhæng, at det er dejligt, at lærerne ikke står alene, men bliver støttet af brede dele af fagbevægelsen og en ikke tøvende befolkning...

På Rådhuspladsen er sammenholdet tydeligt blandt den store mængde af lockoutede lærere, der samler bøgerne op, selvom de for tiden er flået ud af hænderne på dem.

Et andet bogfald, der har gjort indtryk på mig var en gang i mellemskolen, hvor vi skulle irritere en ung nyuddannet lærer. Vi havde aftalt, at lige så snart han vendte ansigtet mod tavlen, skulle vi på skift lade en bog falde på gulvet, hvilket selvsagt forstyrrede lærerens gennemgang. Det skete 3 til 4 gange. Til sidst satte han sig ned og kiggede alvorligt på os, hvorefter han stille listede en af sine tunge bøger på gulvet med bemærkningen:” Ja – undskyld, jer er vist lidt forsinket”. Episoden endte med, at latteren bølgede gennem lokalet. Grinet skabte et fællesskab mellem os elever og læreren. For den man har grinet godt sammen med – glemmer man ikke så let.

På samme måde er det også til grin - men også sørgeligt – hvis det lykkes KL og regeringen at ødelægge kreative energiske læreres virkelyst med den nuværende hårde eller næsten manglende forhandlingslinie.

Regeringsgrundlagets side 2 pynter sig ellers med positive ord som 'gensidig respekt', 'samarbejde' og 'partnerskab'. Brug de ord i praksis – det har skolen fortjent!!!

Finn Gunst

Fuglsang Allé 116

2700 Brønshøj