Inklusion
1   823

PPR-psykologer: Pres på arbejdstiden kan ramme inklusionen

En vellykket inklusion af flere sårbare, udadreagerende og handicappede børn i de almindelige klasser er en gigantisk udfordring for folkeskolen og for lærerne. Nu råber formanden for de kommunalt ansatte psykologer vagt i gevær: mindre forberedelsestid til lærerne kan ramme de børn, der skal inkluderes - og den klasse, de indgår i.

"Såfremt lærernes opgaver i tilknytning til undervisning nedprioriteres til fordel for ansigt-til-ansigt-tid netop nu, hvor der er brug for det modsatte, udfordres hele inklusionsprojektet mere end det kan bære", lyder advarslen fra psykolog Niels Morre, der er formand for de kommunalt ansatte psykologer.

Det er helt nødvendigt at bringe inklusion ind i debatten om lærernes forberedelsestid, mener han. For eksempel diskuteres det højlydt, om man behøver lige så meget forberedelse til idrætstimer som til mere boglige fag: "Skal et barn med særlige behov deltage succesfuldt også i gymnastikundervisningen kræver det tid til forberedelse".

"Man kan som lærer da nok vælge blot at tage en fløjte med til en gang rundbold eller høvdingebold. Men fordi netop de praktisk-musiske fag, f.eks. idræt, kan være dér, hvor barnet med særlige behov kan få social læring og succesoplevelser, og fordi man hér kan arbejde med vigtige personlighedsmæssige kompetencer som samspil og f. eks. at kunne rumme sejre/nederlag, er det et vigtigt fag i inklusionsøjemed", skriver Niels Morre i et indlæg på folkeskolen.dk

I optakten til hele inklusionsprojektet har alle parter understreget behovet for, at lærerne uddannes, og at de uddannes specifikt i for eksempel undervisning af børn med opmærksomhedsforstyrrelser som ADHD. Lærerne skal have jævnlig mulighed for sparring med konsulenter og psykologer i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, fremgår det af KL's syv pejlemærker for inklusionen, og der skal være tid til ekstra mødevirksomhed med forældrene for at sikre fælles fodslag i tilgangen til barnet. Alt det kræver tid til, hvad Niels Morre kalder "opgaver i tilknytning til undervisning" - den tid som regeringen og KL ikke længere vil sikre i overenskomsten med lærerne. .

Artiklen fortsætter under banneret

"Det er afgørende, at der sættes tilstrækkelige resurser af til klasser med børn med særlige behov. Men det betyder ikke, at klassens lærer kan læne sig tilbage og nøjes med at forberede undervisning til de andre elever. Hvis for eksempel en støttelærer kører særskilt undervisning for det inkluderede barn, kan det opleve sig ekskluderet", siger Niels Morre til folkeskolen.dk

I Dansk Psykolog forenings sektion for kommunalt ansatte er der stor bekymring over situationen, og Niels Morre undrer sig over, at inklusionen, som 70 procent af forældrene i en undersøgelse sidste år kaldte folkeskolens største udfordring nu tilsyneladende er blevet glemt i folkeskolereform og arbejdstidskonflikt. Men folkeskolen skal fortsat inkludere 97 procent af en børneårgang i normal-klasserne i 2020.

"Differentiering er ikke blot at give eleven matematik-stykker på deres eget niveau, eller tilfældige læseopgaver på det lix-trin der nu er deres. Differentiering betyder, at den enkelte lærer skal sørge for at alle eleverne arbejder med det samme tema/indhold, men på præcis det niveau og med præcis den metode, der gør at de kan tage mod læring. Inklusionsdagsordenen har tilføjet en ny pind til lærernes opgaver. De skal udover den differentierede undervisning og at skabe differentierede læringsrum, gøre det på en måde, så det 'inkluderede' barn ikke får oplevelsen af at føle sig forkert eller for anderledes - dvs. blive udstillet som anderledes og dermed et potentielt mobbeoffer", skriver Niels Morre i sit indlæg.

"Forberedelse til dette kræver tid".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.443 andre er allerede tilmeldt

PPR-netværket er for ansatte og andre med interesse for Pædagogisk Psykologisk Rådgivningsområdet. I samarbejde med Samrådet af Specialpædagogiske Foreninger i DLF. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
600 andre er allerede tilmeldt

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.144 andre er allerede tilmeldt