Anmeldelse

Kognition og pædagogik

Kognition og pædagogik

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Evnen til selvorganisering, selvstændig problemløsning og evnen til at sætte mål og arbejde efter dem er såkaldte "eksekutive funktioner". Om dem - og udfordringerne i den forbindelse for skolen - skriver psykolog Anne Vibeke Fleischer i en meget interessant artikel i tidsskriftet "Kognition & pædagogik". Et tidsskrift, der udkommer fire gange om året, og som sætter "fokus på kunsten at skabe gode undervisningsmiljøer". I denne udgave er temaet evaluering og læring. Mange kloge og veluddannede bidragydere gør artiklerne spændende og læseværdige. Artiklerne beskæftiger sig selvfølgelig med test - de nationale test og hvad deraf følger - og med læring og evaluering i almindelighed.

Fakta:

Titel: Kognition og pædagogik

Pris: 116 kroner

Sider: 89 sider

Type: Tidsskrift

Forlag: Dansk Psykologisk Forlag

Den i indledningen nævnte artikel påkalder sig særlig opmærksomhed med tankevækkende hip til den rummelige, fleksible folkeskole, der risikerer at lade mange børn i stikken. Børn med ADHD eller Asperger har vanskeligheder inden for de eksekutive funktioner, og de tilbydes relevant hjælp, og mange børn klarer sig udmærket i skolen, men der er en gruppe børn, som ligger mellem disse grupper. Den gruppe skønnes at ligge på cirka 20 procent! Gruppen er i klemme mellem skolens krav om eksekutive funktioner og rammer, der tilbyder disse børn en mangelfuld struktur. Det er børn, der ikke "bare kan tage ansvar for egen læring", ikke kan arbejde selvstændigt og selvorganiserende.

En såkaldt fleksibel skole er "med et skema under konstant forandring velment og formodentlig med det formål at gøre børnene omstillingsparate og selvstyrende". Men det fungerer ikke, hvis læreren blot er en konsulent, som børnene tilkalder. Der er kun en løsning: "Flere lærere, mange flere lærere, hvis den fleksible skole skal lykkes. Lærere, der griber ind og finder ud af, om barnet kan magte en given opgave, og hvad der skal til i form af øget struktur og hjælp".

Læs denne og de andre næsten lige så interessante artikler.