Debat

Lærerfamilier og lockout

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg er ret bekymret for familiernes økonomi under så stor en lockout, som vi her er del af. Vi har netop ikke mulighed for at holde de lockoutramte økonomisk skadesløse, og derfor er det vigtigt, at DLF og KL er deres medmenneskelige og etiske ansvar bevidst.

Der er mange principper i spil, om løn og arbejdstid og den danske model. Men virkeligheden handler ikke kun om principper. I virkeligheden kommer denne lockout til at have store økonomiske konsekvenser for lærerfamilier. KLs lockout betyder, at den fastlåste forhandlingssituation kan tromle sagesløse unge lærerfamiliers økonomi og dermed deres lykke og trivsel.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

På to måneder vil en lærerfamilie komme til at låne et stort beløb af DLF. En konflikt på 45 arbejdsdage vil koste et lån på 74.250 kroner for en familie, hvor begge forældre er lærere. Hvor skal disse penge komme fra? Fra ferier? Fra boligdrømme? Fra børnenes pasning?

Den fastlåste forhandlingssituation mellem KL og DLF er ikke længere bare en sag, der handler om tryghed, mistillid og effektivitet i den offentlige sektor. Lockouten har gjort lærerfamilier sårbare, og det er så vigtigt, at forhandlerne er deres etiske ansvar bevidst i denne konflikt. 60.000 lockoutramte er et stort og uforståeligt tal, men bag tallet ligger mennesker - liv og lykke.

”Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre uden at han holder noget af dets liv i sin hånd. Det kan være meget lidt, en forbigående stemning, en oplagthed, man får til at visne, eller som man vækker, en lede man uddyber eller hæver. Men det kan også være forfærdende meget, så det simpelthen står til den enkelte, om den andens liv lykkes eller ej”

K.E. Løgstrup,