Debat

Hvor skal vi hen?

Når du bliver snurret rundt, skal du gå lige ud bagefter. Husker du den leg? I dag bliver du snurret af undervisnings og finansministeren, og Kl spænder ben, når du forsøger at gå lige. Indlægget blev skrevet til DR's debataften.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerstaben i folkeskolen er inden for de sidste 5 år blevet reduceret med mere end 10 procent pga. besparelser, klassesammenlægninger og andet, der langt overgår det dalende elevtal.

I dette tidsrum er hundredvis af specialklasser blevet nedlagt med det resultat, at alle mulige handicaps skal være inkluderet i de danske klasseværelser. Elever med handicaps bliver ganske enkelt overladt til sig selv, og begynder fra dag 1 en kampe for ikke at synke til bunds, idet deres behov ganske enkelt ikke bliver mødt tilstrækkeligt. Læreren i den enkelte klasser er oftest ikke uddannet til denne overvældende opgave, der på forhånd er dømt til at mislykkes uden ekstra hjælp.

Den elev, der skulle inkluderes, kommer meget ofte til at lide og reagerer uhensigtsmæssigt i bare frustration og følelsen af ikke at slå til. Klassen ekskluderer nu denne "ulidelige" elev, som efterhånden sammen med sin familie synker helt ned i søle af opgivelse og tristesse. - Hurra for en skolestart.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Der er ikke de lovede ekstra midler til de omtalte børn.

INKLUSION = BESPARELSER

Samtidig fyger det om ørerne på lærerne med påbud om, hvilken vej, der skal undervises. "Gå øst, nej vest, nej nord" lyder det skingert fra forskellige undervisningsministre med stadig kortere tidsintervaller.

" Hvor skal vi hen"?

Den nuværende regering har lavet en reform, som i mine ører er en gang lir til folket spækket med floskler, der lyder himmelsk på papiret, men som så falder desto mere tungt til jorden.

Enhver kan da påstå, at lille Emil skal lære matematik med hammer og søm i sløjdsalen. Jeg spørger, hvem skal hjælpe ham, og hvor skal han gå hen, for læreren har travlt blandt 24 andre elever, og faglokalet er optaget hele dagen?

Hvis lille Emils problem er, at han let bliver afledt af andre, så var rolige omgivelser, nærkontakt og stuktur også en mulighed, mens sløjdlokalemodellen måske ikke var hensigtsmæssig og slet ikke hensigtsmæssig med hensyn til: tidsforbrug, til planlægning og forberedelse. Der kommer ikke nødvendigvis matematik ud af en hammer eller forstand ud af en sprættet ged.

Lærerne står med en oplevelse af, efter at have hørt undervisningsministerens tale i folketinget, at have være med til en skolekomedie der hedder: "Kejserens nye Klæder".

Lærerne bruger i dag alle mulige metoder for at få en god undervisning, men det er da nemt, at komme ind fra sidelinien og lefle for det danske folk og love guld og grønne skove, - men undervisningen skal da baseres på videnskabelige resultater og viden, ikke på hvad ministeren føler.

Samtidig bringer man ANSATTE i miskredit, smadrer børns fritid og forældres mulighed for at være sammen med børnene. Ja, man ved endda fra dokumenteret forskning, at mere tid i skolen uden kvalitet (dvs. målrettet forberedt indhold) ikke giver dygtigere børn.

Ordene: "normalisere" (at lærerne ikke arbejder som andre) og "modernisere" (spare) messes til bevidstløshed af regeringens drenge. Et forsøg på få dansken til at tro, at lærerne er et probleme. Men det er et fejt og løgnagtigt baghold, med skjulte hensigter.

KL og regeringen har på ussel vis forrådt lærerne og befolkningen med et planlagt angreb, flankeret af vildledning og blålys, med det ene formål at spare.

Lærerne frygter fremtiden og er forfærdede over mangel på kommunikation og mangel på vilje til at forhandle en reform. Det er lærerne, der er professionelle, det er dem, der ved hvordan. Det er dem, der skal lægge krop til, og det er børnene det går ud over, hvis dette bizarre KL-reformkup går igennem.

Må fornuften forbyde det, for fremtidens skyld.

Powered by Labrador CMS