Debat

En hilsen til Michael Ziegler

Hvordan vil lederne på skolerne mon vil bruge det uafgrænsede råderum over lærernes arbejdstid, de bliver tilbudt i KLs oplæg til en ny arbejdstidsaftale? En fortælling om den dag, jeg blev inviteret til at mødes med Lederforeningens top

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et møde med skolelederforeningen

Sidste år blev jeg inviteret til at mødes med Anders Balle og andre vigtige ledere i skoleregi. Anledningen for mig var, at jeg havde kritiseret ledernes oplæg til ”Fokuspunkter ved observation og vurdering af undervisning”.

Det handlede om, at ledere vil observere skolens undervisning. Min kritik gik på, at oplæggets 57 observationspunkter var overvældende for læreren at møde. I bedste fald ville det være at spilde lærerens og lederens arbejdstid. I værste fald ville det være ødelæggende for relationen mellem leder og medarbejder.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Vi var samlet til et arbejdsseminar på et fint hotel, og jeg var slet ikke på niveau med alle de veltalende mennesker. Men jeg fik fremstammet min kritik:

”Alle disse observations- og evalueringspunkter I har opstillet, gør dialogen mellem lærer og leder vanskelig og smertefuld. Den samtale, der kunne have været som frugtbar elskov, vil føles som et overgreb, en voldtægt.”

Jeg kan se, at lederforeningens oplæg med de 57 punkter stadig ligger på deres hjemmeside. Kritikken af punkterne betød ingenting, og punkterne blev ikke redigerede. Vi brugte en dag sammen på at snakke, snakke, snakke.

Er folkeskolens formål at have en rig og varieret mødestruktur?

Hvis Michael Ziegler skulle have kræfter til at læse dette indlæg, så synes jeg, han skulle kigge på de 57 observationspunkter og overveje med sig selv, hvordan lederne på skolerne mon vil bruge det uafgrænsede råderum, han tilbyder dem i den nye arbejdstidsaftale?

Vil lederne kunne holde fokus på, at folkeskolens værdi ligger i undervisningen? Folkeskolens formål er ikke at have en rig og varieret mødestruktur. Folkeskolen handler om at få ting til at ske, der hvor eleverne er.

Det er derfor, det er så vigtigt at værne om lærernes råderum. En skoleleder vil aldrig kunne vide, hvad præcist det er, der skal til for at skabe god undervisning i det konkrete tilfælde. Lederforeningens oplæg er et tydeligt eksempel på ledelse, der i bedste fald er bureaukrati og tidsspilde.