Debat

Fra it og fag til kultur, medier og læring

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Slagelse-skole har afskaffet it-vejlederen

På Eggeslevmagle Skole ved Slagelse er der ikke længere it-vejledere (folkeskolen.dk 25. februar, redaktionen). I stedet er der ansat en tekniker, og det pædagogiske og didaktiske er overladt til fagvejlederne.

Hvis det betyder fortsat fokus på skolens fag, og herunder fagenes didaktik og it-muligheder, så kommer der til at mangle noget.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Et fagorienteret fokus er ikke nytænkning, det er for snævert og udfordrer ikke skolens pædagogiske dagsorden og praksis. Det udfordrer ikke skolens læringsrum og arbejdsformer - og heller ikke lærer- og elevrollerne.

Skoleudviklingen har de sidste ti år især fokuseret på it og fag og har overset skolens dannelsesmæssige betydning og den (medie)kulturelle dimension i skolearbejdet: Børn skal også møde, deltage i og skabe kultur.

Fokus skal derfor rettes mod udvikling af en almen medieforståelse og -brug i skolen. Skolen har forsømt at arbejde innovativt, kreativt og eksperimenterende - og dermed undladt at give elever og lærere mulighed for at udfordre den traditionelle pædagogiske dagsorden. På tværs af fag - og på tværs af tid, sted og rum.

Resursepersoner i skolens kultur- og læringscenter skal udfordre og videndele, så der gives rum til eksperimenter, der møder elevernes uformelle mediebrug, gør brug af analoge, digitale, netbaserede værktøjer - og grundlæggende udfordrer vores forestilling om, hvad der er god undervisning i dag. Kultur, medier og læring skal i fokus.