Lærer til lærer

Gør eleverne en bedre version af sig selv

Valgfagsdrama på Humlebæk Skole er en stor succes. Eleverne arbejder hårdt for at skabe et teatersstykke, der samler penge ind til velgørende formål. De bliver oplyste om den pågældende problematik, de forsøger at afværge. De skaber stærke bånd til hinanden. De bliver stolte af, at se det færdige produkt. Og det giver blod på tanden til, altid at blive ved.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi vil gerne gøre Folkeskolen bladet opmærksom på et ”flagskib” Humlebæk Skole har tilegnet sig over 4 år, som er en integreret del af skolens virke, nemlig valgfagsdrama.

Det er et valgfag, hvor 8. og 9. klasses elever lærer at tage et ansvar og får lov at folde deres kreativitet ud, til fordel for de frivillige hjælpeorganisationer der støttes. I tidens løb har vi samlet op mod 100.000 kroner ind.

Skoleleder Jan Niemeier vedholder at projektet foldes ud hvert år, selvom ressourcer til afviklingen fluktuerer, og der ofte er eksamensræs, karakterer og god udmærkelse øverst på programmet hos eleverne. ”Eleverne bliver bedre versioner af dem selv, efter sådan et projekt”, udtaler han, og i sidste ende, er det det hele værd.

Forskellige valgfag bliver udbudt på skolens fredage, og heraf er der et, der er specielt egnet til teater. Ekstra timer og lange weekender inddrages som regel også, og på frivillig basis for alle involverede. Hvis man først gør noget, skal det gøres ordentligt: Det er valgfagsdramaelevernes mantra, så de går all in for at få et godt resultat. Og sådan bliver det som regel. Successen kan måles i lokalsamfundet og forældrenes interesse, og de dertil indsamlede penge. Tilbage i 2010 indsamlede de fx 60.000 kroner til organisationen Play31, i samarbejde med resten af skolen, de fik involveret i projektet. Underviserne, Josefin Bjerkensjö og Maja Holtze, har desuden været ansat som organisatorer og undervisere på et lignende projekt på Institut Sankt Joseph (København Ø), der i 2011 samlede 50.000 kr. ind til Rope of Hope på én dag, der blev overrakt til selveste popsangerinde Medina.

”Det handler om, at give eleverne et ejerskab til det de har gang i: Hvis de kan se, at de gør en forskel, vil deres engagement stige. Dette sker både i kraft af, at være velinformeret om den pågældende problematik der tages hånd om, og at sympatisere med dem, der ligger under for det, men også i kraft af at de er medbestemmende.” siger Bjerkensjö. ”Det bliver pludselig sjovere, hvis de selv kan komme med forslag til, hvad vi der skal gøres, for at det hele går op i sidste ende, og at de kan se deres forslag komme til livs. Der er jo ikke noget mere motiverende, end at se, at ens arbejde giver mening og gør en forskel.”

Successen ved valgfagsdrama ligger i øvrigt i samarbejdet mellem de forskellige aktører, der gør det til virkelighed. Fredensborg Ungdomsskole hjælper til økonomisk, og underviserne er professionelle fagfolk, der bliver særligt indkaldt til at stå for det hele.

Det er nogle nye ansigter, der arbejder sammen med eleverne, og disse folk besidder en dramatisk erfaring fra scenekunstens verden, samt en pædagogisk erfaring via sine mangeårige engagement i foreningslivet, hvor hundredevis af børn og unge indvies i dans, sang og teatrets verden, af Bjerkensjö og Holtze, som konstant indopererer den sociale vinkel i deres arbejde undervejs:

”Når man kommer hos os, og vil gå til dans eller sang, er det ikke blot for at lære at danse og synge. Det er for at blive et medlem af en social arena, der tager sit fælles udgangspunkt i aktiviteterne, men som lærer, at de har meget mere til fælles”, siger Holtze. ”Vi tilbyder eleverne et samlingspunkt, men ser langvarige venskaber, fællesskaber og generel udveksling, brede sig ud fra dette. Det er udgangspunktet, for det foreningsliv, vi udarbejder og deltager i. En fantastisk bonus er så de egenskaber man rent teknisk og personligt får ud af sin træning, at hjælpe hinanden, udveksle idéer og optræde for sine nærmeste.”

Det er denne tilgang til, at holde af det man laver, der danner udgangspunktet for valgfagsdrama i skolen. Dertil kommer det lærerige og givende aspekt ved at gøre noget for andre.

Vi kan kun anbefale andre, at gå i gang med det samme.

Her ses en video om det første projekt der startede det hele i 2009, kaldet Med åbne øjne. Projektet samlede ind til Dansk Flygtningehjælp http://vimeo.com/10215887