Anmeldelse Tosprogede
0   350

Værdsættende forældredialog

Værdsættende forældredialog

Fakta


Titel
Værdsættende forældredialog

Sider
39 sider


Hæftet er gratis og kan bestilles eller downloades på www.navigent.dk

Type
Hæfte

Forlag
Navigent A/S

Denne udgivelse er et værktøj til lærere på 6.-10. klassetrin i deres arbejde med uddannelsesvalget for elever med anden etnisk baggrund, især hvor familiens indsigt i det danske uddannelsessystem er begrænset, og hvor kultur og manglende sprogfærdigheder står i vejen for dialogen. Men også dialogen med danske forældre kan opkvalificeres med dette værktøj. Den værdsættende forældredialog er en måde at nå ind til forældrene på og få skabt gensidig respekt og forståelse for hinandens roller i elevens valg af uddannelse.

Artiklen fortsætter under banneret

Bagved ligger teorien om den værdsættende samtale, Appreciative Inquiry, en teori, der kommer fra USA og bygger på sprogets evne til at åbne op for muligheder og skabe relationer og skabe fremtid og drømme ved at fokusere på anerkendelse og styrkesider og bruge Det værdsættende Øje i synet på eleverne og forældrene. Teorien er kendt i lærerverdenen, og her bruges den til at sætte fokus på den del af lærernes arbejde, der skal hjælpe eleven ud af skolen med en fornuftig uddannelsesplan - i samarbejde med forældrene og vejlederne fra Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU).

Bogen indeholder tre dele: Et teoretisk afsnit om den værdsættende samtale. Et andet afsnit om den række udfordringer, elever, forældre og lærere møder, når de skal orientere sig i det danske uddannelsessystem. Her præciseres mødeformens og mødestedets vigtighed, brug af tolkebistand og andet. Endelig er der et afsnit med øvelser, der kan bruges på forældremøderne. Øvelserne handler blandt andet om gensidige forventninger, om at forstå og anerkende forældreambitioner og om perspektivbytte og værdier. Opbygningen er at gå fra teori og metode til ideer og øvelser, og materialet er testet af erfarne lærere og UU-vejledere i fællesskab. Udgivelsen er støttet af Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration og er et godt og inspirerende materiale.

Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
606 andre er allerede tilmeldt

UU-vejledernetværket er for alle, der arbejder i Ungdommens Uddannelsesvejledning eller interesserer sig for området. I samarbejde med UU-forum i Danmarks Lærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
364 andre er allerede tilmeldt