Blog
1   760

Overskriften?

Abonner på nyt om Stine Clasen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Læs nedenstående og kom med et bud på en passende overskrift til teksten.

’Tove prøvede først med en flok kaniner, som hun slap løs i haven. Den idé gik i vasken, fordi der kom en hund og jog dem væk. Så inviterede hun nogle friske unge mennesker, som til hendes store glæde kom på motorcykler. Hun tænkte på at engagere en lurer men kunne ikke finde nogen i telefonbogen. Ydermere var hendes stereoanlæg ikke særligt kraftigt. Mælkebøtterne havde hun ventet sig meget af, men hendes blæser var ikke stærk nok. De sjofle opringninger var lige ved at virke, men så blev nummeret hemmeligt. Det var opsætningen af blinkende neonlys i huset overfor, der gjorde udslaget, og da hun så annoncen i avisen, klippede hun den ud og satte den i ramme.’

De fleste oplever teksten usammenhængende og uden meget mening. Hvis man skulle give den en overskrift, hvad skulle det så være? Et klassisk bud er Kaos. Med god grund. For hvis vi ikke kender ’overskriften’ eller konteksten, kan det i visse situationer, som i historien her, være vanskeligt for os at skabe mening.

Artiklen fortsætter under banneret

Det har betydning at kunne forstå hensigt og indhold som en del af noget større. At vide hvad det handler om for at være tryg nok til at kunne bidrage. Historien ovenfor er blevet brugt som en øvelse i forbindelse med at tage ledelse af grupper. Et eksempel på, hvor afgørende det er, at overskriften eller ledelsen er tydelig og rammesættende og dermed understøttende for det meningsfulde og det mulige.

Udvikling og læring har de bedste betingelser i trygge kontekster. Kombineret med tilpas forstyrrelser og små skub hen mod kanten af plejer og måske endog lidt ud over kanten. Men første forudsætning for at gå nye veje eller gentænke gamle er trygheden ved, at der er nogen, der har check på rammen, og vi aktuelt ved, hvad vi er en del af. Så vores opmærksomhed og energi kan bruges på indholdet og det, indholdet kalder på af holdning og måske handling.

Vores fælles grundlæggende behov for meningsfuldhed og tryghed bliver  et kort øjeblik udfordret i ovenstående historie. Hvad handler det om, hvad er meningen? Overskriften er i tal refererende til bogstavets placering i alfabetet: 14-1-2-15-11-18-9-7

Læs den igen, nu med overskrift!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.418 andre er allerede tilmeldt