Debat

Den vedligeholdelsesfrie læreruddannelse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

At læreruddannelsen har mange mangler og skavanker, er der ikke grund til at benægte. Derfor skal DLF være offensiv for at skabe forbedringer.

Det er vigtigt, at læreruddannelsen ruster de studerende til lærerjobbet. Det naive synspunkt, at de er færdiguddannede med læreruddannelsen, holder ikke vand. Der er gode grunde til at forlænge studietiden, kvalificere studiet og måske hæve uddannelsen til kandidatniveau. Men i bestræbelserne på at forbedre uddannelsen skal vi passe på ikke at falde i den grøft, mange kommuner sidder i, hvor man ser på lærere, som man ser på skolebygninger.

Det kræver ikke megen opmærksomhed at konstatere, at skolebygningerne i Danmark over en bred kam er nedslidte og dårligt vedligeholdte. Det skyldes ikke, at lederne mangler håndværksmæssige færdigheder, men at vedligeholdelse gennem generationer har været en nedprioriteret post i de kommunale budgetter. Skolebygninger skal være færdige, når de er nybyggede, og de betragtes som vedligeholdelsesfrie af kommunalpolitikere. Der tegner sig billeder, hvor det samme syn gælder lærerne. De skal være færdiguddannede og vedligeholdelsesfrie hvad uddannelsesbehov angår. Det er en væsentlig årsag til for eksempel de katastrofale undersøgelsesresultater af virkelighedens rummelige folkeskole. Det kan godt gøres lidt bedre.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Der skal sættes ind med videre- og efteruddannelse i den rummelige folkeskole.

Powered by Labrador CMS