Debat

De uansvarlige klynkere

KL – kommunernes Landsforening prøver at fremstå som helt uskyldige i folkeskolens trængsler, ved at fortsætte deres massive kampagne mod vores arbejdstid.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Igennem rigtig mange år har kommunerne deltaget i overenskomstforhandlingerne med lærerne, og de har givet og især taget.

Der er blevet reduceret i timetallet, og der er øget i klassekvotienterne.

Der er blevet indført undervisningsdifferentiering – en opgave vore klynkende arbejdsgivere ikke har bakket op med de nødvendige midler til efteruddannelse og aktuel viden. De har derfor endnu ikke kunnet erklære projektet succesfuldt gennemført. Det er ellers et gammelt projekt. Et klassisk eksempel på svag og utilstrækkelig ledelse.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

For nylig blev så det næste projekt søsat – inklusion. Igen med den samme lunkne indsats fra kommunerne. En undrende lærerstab bliver bedt om, at inkludere elever med særlige vanskeligheder, uden den massive efteruddannelse sådan en omfattende ny opgave kræver. Som enhver ansvarlig arbejdsgiver ved, er det at implementere en ny opgave en særlig udfordring for ledelsen, idet den skal tilvejebringe den fornødne opgaveviden og de nødvendige økonomiske og materielle ressourcer. Det er heller ikke lykkedes - for vore klynkende arbejdsgiver - at håndtere denne opgave.

I stedet fralægger de sig ethvert ansvar for udviklingen af folkeskolen og lægger skylden for folkeskolen dårlige resultater på lærernes skuldre. Det er slapt og umodent.

Vi har inden for de sidste 3 år oplevet, at ca 6000 lærerstillinger ikke er blevet genbesat. De uklare nye opgaver medfører negativ påvirkning af de ansattes engagement. Selvtilliden bliver slidt og motivationen falder. En negativ spiral, der medfører øget nedslidning og stress. Enhver ansvarlig arbejdsgiver tager hånd om sine medarbejdere – arbejdsgiveren forringer ikke arbejdsvilkårene yderligere.

Med den nye arbejdstidsaftale KL nu lægger op til, kan der igen blive reduceret med op mod 6.000 lærerstillinger. Desuden forlanger KL og regeringen yderligere forbedringer af resultaterne i en i forvejen nedslidt folkeskolen. Hvordan ser den ligning ud i vore arbejdsgiveres hoved?

Har de overvejet konsekvenserne? Har de overvejet omkostningerne? Nej det har de ikke, for de har valgt at stå fornærmet klynkende på sidelinjen uden at tage deres arbejdsgiveransvar alvorligt.

Vi vil gerne undervise kompetent – kom nu ind i kampen KL - tag jeres arbejdsgiveransvar på jer!