Debat

Selvfølgelig har rummelighed sine grænser

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 11 peger Hans Jørgen Franks på en ny undersøgelse fra Ballerup Lærerforening, som viser, at lærerne oplever, at der er flere krævende elever i klasserne, og at de har vanskeligt ved at skabe god undervisning for alle elever.

Det er vigtigt, at lærerne har de nødvendige redskaber til at hjælpe de krævende børn, men der er grænser for, hvor rummelig skolen skal være. Ikke alle børn skal blive i klassen, hvis det går ud over kvaliteten i undervisningen.

De senere år er flere børn henvist til specialklasser og specialskoler, og det er mit indtryk, at kommunerne arbejder seriøst med både almen- og specialundervisningen. Mange skoler har etableret en særlig tjeneste for elever med adfærds-, kontakt- og trivselsproblemer (AKT), og den Pædagogisk Psykologiske Rådgivning (PPR) foretager i større omfang observationer af undervisningen og rådgiver lærerne.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Lærerne skal selvfølgelig have de nødvendige redskaber for at skabe en god undervisning. Derfor er læreruddannelsen reformeret, så både klasserumsledelse og specialpædagogik nu er obligatoriske emner, ligesom specialpædagogik er oprettet som linjefag. Lærerne har også mulighed for at efteruddanne sig inden for specialpædagogik, og der er afsat 50 millioner kroner til efteruddannelse inden for linjefag, herunder specialpædagogik, i 2008-2011. Derudover er der afsat 11,6 millioner til skoleudviklingsprojekter med fokus på udsatte børns skolegang.