Blog
0   800

Fællesskabere

Abonner på nyt om Stine Clasen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

En læringsbog for inklusionsvejledere i Aarhus Kommunes folkeskoler

150 lærere og pædagoger i folkeskolerne i Aarhus har gennem de sidste halvandet år været i gang med et kompetenceforløb, som havde til formål at skabe et både ideologisk, teoretisk og ikke mindst praktisk afsæt for det videre arbejde med øget inklusion i folkeskolen. Kompetenceforløbets træningsdel afsluttedes fredag d. 1. Marts 2013 med en temadag for samtlige inklusionsvejledere. Dagen blev afviklet på byens rådhus, dels fordi det et af byens smukkeste rum, dels fordi inklusion rækker ud over skoleverdenen og er et anliggende for hele byen.

På denne dag udleveredes læringsbeviser samt en læringsbog for inklusionsvejledere. Hensigten med kompetenceforløbet har været at understøtte lokale initiativer og indsatser ud fra de givne vilkår i henseende til den konkrete børnegruppe, forældregruppe, den geografiske placering, de fysiske forhold på skolen, eller sagt anderledes: at være medvirkende til videreudvikling af lokale løsninger på en fælles opgave.

Artiklen fortsætter under banneret

Netop derfor har Børn og Unge ikke lagt sig fast på kun én funktionsbeskrivelse. Fælles for alle inklusionsvejledere har dog været læringsuger med besøg i kollegers praksis, besøg i egen praksis og refleksion i og over praksis ud fra den grundantagelse, at den viden, der skal til, i høj grad allerede er til stede. Vidensynliggørelse, videndeling og nytænkning har været omdrejningspunkterne i forløbet.

Netop fordi der findes lige så mange inklusionsvejlederidentiteter, som der findes skoler, skønnedes det ikke dækkende at afslutte kompetenceforløbet med en enkelt a4 side som bevis for gennemført deltagelse. Som supplement hertil opfordredes inklusionsvejlederne derfor til at bidrage til en fælles læringsbog, hvor viften af måder at tænke og handle inklusion på gerne skulle fremgå.

Titlen på læringsbogen - Fællesskabere - er et af bidragene, der i både form og indhold spænder vidt. Tilsammen giver de et øjebliksbillede på inklusion i skolerne i Aarhus foråret 2013.

Fællesskabere kan downloades på Aarhus.dk/ffa under menuen Folkeskolens Fællesskaber/’Inklusionsvejledere’.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.418 andre er allerede tilmeldt