Der var god afsætning på Folkeskolens tapas under debatten

Skolemessedebat: Inklusionen kradser

”Inklusionen er uomgængelig, og den kradser og gør ondt”, lød det fra Erik Pedersen, som netop har skrevet en bog om inklusion. Han og hovedstyrelsesmedlem i DLF Niels Christian Sauer diskuterede i går inklusion med lærerne på Skolemessen i Roskilde.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det skortede ikke på aktiviteter i hallerne på bogmessen i Roskilde i går. Alligevel var der flere lærere end stole, da Fagbladet Folkeskolen kl. 13.30 havde inviteret til tapas og en diskussion om inklusion med Niels Christian Sauer fra DLF's hovedstyrelse og bogaktuelle Erik Pedersen fra Lyngby-Taarbæk Kommune.

Anmeldelse: Inklusionens nødvendighed og dilemmaer

Erik Pedersen havde tre vigtige pointer - inklusionen er uomgængelig i skolen, fordi det er det eneste sted, man kan bygge bro mellem fødsel og samfund. Inklusion handler ikke bare om at være fysisk til stede, men om at være en del af fællesskabet og få lov at lære noget. Og endelig så er inklusionen ikke enkel. "Den kan kradse og gøre ondt. For nogle lærere kan det være dilemmafyldt. Men vi har ikke et bedre sted at sende de her børn hen, og er man en gang ekskluderet, så er det ofte sådan, at man er ekskluderet for altid", sagde han. Niels Christian Sauer, som kom lige fra endnu et hovedstyrelsesmøde i DLF om lock-out'en, var som sådan ikke uenig med Erik Pedersen i vigtigheden af pointerne. Men han understregede, at inklusionen skal være lystbetonet for at virke. "Hvis det ikke er lystbetonet for elever og lærere, så er det allerede slået i stykker, før det er kommet i gang. Alle dem, der er i rummet, skal kunne føle sig godt tilpas. Det kræver blandt andet, at læreren har autoriteten til at beskytte fællesskabets værdier og passe på, at der ikke er nogen, der lider overlast".

Efteruddannelse, støtte eller nye lokaler Arrangementets vært, tidligere redaktør på Folkeskolen, Thorkild Thejsen, spurgte til nødvendigheden af efteruddannelse. Men både Niels-Christian Sauer og Erik Pedersen mente, at kurser og efteruddannelse ikke nødvendigvis er det, der skal til. Her var en del af tilhørerne dog uenige. "Jeg oplever, at mange lærere har tre eller fire børn med diagnoser i klassen, og de ved ikke, hvad de skal stille op med dem. Jeg er blevet speciallærer for et par år siden, og det har jo givet mig en masse viden om, hvordan jeg skal tackle de her børn på den rigtige måde. Men det handler jo også om fysisk indretning på skolerne. Der mangler rigtigt viden og indretning for at det her skal kunne fungere", sagde en lærer.  I dag handler Folkeskolens debat 13.30-14.30 om It i undervisningen. På skolemessen i Aarhus 10. og 11. april bliver der diskuteret nye prøveformer i matematik og metodefrihed.

Ny dannelsesopgave: Nettets algoritmer udfordrer demokratiet