Debat

Kollegialitet

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fortalere for det forelagte overenskomstforslag har ret i, at lærere med høje undervisningstimetal, der mister meget individuel forberedelsestid, kan glæde sig over, at de fremover vil komme til at tage del i en masse samarbejde, som vil blive afregnet ganske nøje.

Det vil ganske vist give nogle meget lange arbejdsdage for lærere med høje undervisningstimetal, idet den individuelle forberedelse som bekendt ikke mindskes nævneværdigt af samarbejdet. Især de unge lærere vil opleve en stærkt stigende arbejdsbyrde; dels fordi andelen af øvrige opgaver i reglen er ligefrem proportional med ancienniteten, hvorved de unge lærere har de højeste undervisningstimetal, dels fordi nybegynderne er afhængige af en meget tidskrævende individuel forberedelse, fordi de ikke har nogen rutine at falde tilbage på.

De unge lærere, der kan klare mosten, vil kunne tage æren for at trække det allerstørste læs i skolen. De, der bukker under, vil til gengæld med rette kunne spørge, hvad der blev af lærernes kollegialitet.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Niels Christian Sauer

Karlebo

Powered by Labrador CMS