Debat

Rummelighed kræver politik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det dur ikke, at lærerne ikke har de fornødne redskaber og hjælp til at skabe et godt undervisningsmiljø. Vi deler den bekymring, som blandt andet Ballerups og Københavns lærerkredse har rejst, hvor alt for meget »rummelighed« har gjort det ganske svært at gennemføre god undervisning.

Socialdemokraterne har netop haft vores forslag om at skærpe indsatsen mod mobning til førstebehandling i Folketingssalen. Forslaget hedder B 47 og kan læses på www.ft.dk

Der var bred opbakning til flere af elementerne, som nu drøftes samlet i Folketingets uddannelsesudvalg. Vi håber at kunne skabe flertal for en skærpelse af lov om undervisningsmiljø, så den ikke alene omfatter elever og studerende, men også underviserne. Der skal udarbejdes adfærdsregler imod dårlig opførsel på alle skoler. Skolerne skal benytte muligheden for at etablere bemandede akutafdelinger til modtagelse af elever, der hindrer undervisning i klasserne. Der skal indføres forpligtende forældreinddragelse, eksempelvis gennem elevplaner, forældrekontrakter og forældreklasser. Skolen skal kunne tilknytte en socialrådgiver til at supplere kontakten til forældrene. Endelig skal bekendtgørelsen om ro og orden i folkeskolen ændres, så en kommunalbestyrelse kan beslutte den fornødne sanktion mod mobberen - herunder skift til anden skole - uden at skulle igennem en omstændelig procedure.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Ud over dette forslag ønsker Socialdemokraterne at give en indsatsgaranti til eleverne i folkeskolen. Den betyder, at eleven skal have et egnet tilbud inden for tre måneder, hvis man har behov for et specialundervisningstilbud. Sagsbehandlingstiderne er alt for lange, ligesom skolerne ikke har de fornødne resurser til en her og nu-indsats. Det kræver en politisk indsats, som vi ikke bare kan overlade til skolerne.