Debat

Godt uddannelsesinitiativ fra Socialdemokraterne

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Set fra SF's vindue er Socialdemokraternes uddannelsesudspil et godt udgangspunkt for fælles fodslag til venstre for midten i dansk politik. Der er behov for et alternativ til regeringens markedsorienterede politik på uddannelsesområdet.

Fri og lige adgang til uddannelse er afgørende. En ret, som i disse år udhules med brugerbetaling og manglende hensyn til svage elever i uddannelsessystemet. Det er afgørende, at mønsterbrydning er mulig for børn og unge, som af forskellige årsager er bagud på point fra start. En mulighed, som modarbejdes, når lærerfri timer og mangel på synlige og nærværende voksne præger både grundskole og ungdomsuddannelser.

SF finder det nødvendigt at advare mod den blinde tro på, at nationale test kan løfte gruppen af elever, som ikke får de fornødne kompetencer efter endt grundskole. Test medfører øget opsplitning, fordi gode elever bliver bedre, når de testes, mens svage elever mister motivation og kommer til at halte endnu mere bagud. Desuden er gruppen af svage elever ikke homogen. Elevernes problemer dækker over både ADHD, dysleksi, forældres skilsmisse, mobning og så videre. SF ser indførelsen af de nationale test som et knæfald for regeringens konkurrencetænkning, hvor troen på, at den samme medicin til alle kan løfte en uhomogen gruppe af børn, regerer.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

SF foreslår:

- Stop med misbrug af rummelighedsbegrebet som besparelsesprojekt

- Lad lærerne bruge evaluering efter en faglig vurdering - ikke som kontrol

- Lad lærerne lave udvikling på »gulvniveau«

- Aftrapning af afgangsprøver til fordel for grundig mundtlig evaluering mellem lærere, forældre og elever

- Højst 22 elever i klasserne

- Tolærerordninger i 1.-3. klasse og resursepersoner på skolerne til at håndtere psykosociale problemer blandt eleverne.