Debat
Så blev barnet kastet ud med badevandet
Målformuleringerne i ny læreruddannelse er nærmest revolutionerende – næppe, men udsagnet er udtryk for manipulerende retorik
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I de senere måneder har Andreas Rasch-Christensen, Udviklingschef i VIA University College, i Folkeskolen og dagspressen udråbt kompetencemål i den nye læreruddannelse til et nærmest revolutionerende tiltag.
Da ingen presse gør sig den ulejlighed at undersøge de påstande, den kolporterer, må offentligheden få det uimodsagte indtryk, at man i læreruddannelsen har hygget sig med noget, der ikke har med lærernes fremtidige arbejde at gøre.
Gældende studieordninger for alle landets læreruddannelser kan downloades fra de respektive professionshøjskolers hjemmesider og Udkast til bekendtgørelse for LU13 kan downloades fra Styrelsen for Videregående Uddannelser og Uddannelsesstøtte. Enhver læser kan overtyde sig om, at der i rigt mål har været formuleret kompetencemål også for LU07, og således også overtyde sig om, at ’nærmest revolutionerende’ snarere er manipulerende retorik, der skal sælge endnu en ny læreruddannelse.
I artiklen, Så blev barnet kastet ud med badevandet! www.kirstenkrogh-jespersen.dk erindrer jeg om kvaliteterne i 1966 loven, advarer mod konsekvenser af 2013 loven og påpeger det uvederhæftige i den aktuelle diskurs.
Hele artiklen kan læses/downloades fra
http://www.kirstenkrogh-jespersen.dk : http://www.kirstenkrogh-jespersen.dk/Artikelsamling/Saa%20blev%20barnet%20kastet%20ud%20med%20badevandet.pdf