Giv os flere og bedre test

Selvom deltagerne på tænketanken Sophias testkonference opfattes som modstandere af test, blev der også talt for krav om gode diagnostiske testværktøjer

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Socialistisk Folkepartis skoleordfører Pernille Vigsø Bagge var blandt venner, da hun deltog i tænketanken Sophias konference om nationale test forleden. Også Marianne Jelved fra De Radikale havde lagt vejen forbi Vartovs store sal midt i København, men der var ingen repræsentanter for det Folketingsflertal, der har indført testene. Pernille Vigsø Bagge bad vennerne om hjælp:

»Journalisten Lars Olsen, som har skrevet en glimrende bog om den nye ulighed, som ikke kun er økonomisk, men også handler om ulighed i tilgangen til viden, ser jo test som en glimrende medicin mod uligheden. Og når jeg fortæller, at jeg har talt med Vestas og Novozymes og andre succesrige virksomheder, som siger, at de har brug for medarbejdere, der har lært fællesskab, kreativitet og gruppearbejde, så får jeg skudt i skoene, at det er middelklassens kvalifikationer, at det ikke gavner de resursesvage«, sagde Pernille Vigsø Bagge og bad oplægsholderne og de mange tilstedeværende lærere og seminariefolk om argumenter.

»Jeg tror godt, man kan forklare, at det ikke er et spørgsmål om test eller ej, men et spørgsmål om modstand mod de obligatoriske nationale test, samtidig med at vi gerne vil fastholde værdien af diagnostiske test. Det problem burde være overstået«, mente medlem af DLF's hovedstyrelse Niels Christian Sauer.

Professor Knud Illeris, Learning Lab Denmark, som holdt oplæg om testenes effekt på elevernes læring, bekræftede, at der statistisk set er noget om, at middelklassens børn er bedre klædt på til projekt­arbejde: »Der er rigtig mange, som man ikke bare kan smide ud i for eksempel projektopgaven, men har brug for stor støtte. Der savner jeg en masse udviklingsarbejder, så vi kan få etableret en måde, hvorpå vi sigter på at få alle med op, så de kan være med i projektarbejder«.

Nyt lovgrundlag

Det var DLF's næstformand Stig Andersen, der overvejede, om ikke Lærerforeningen simpelthen skal gå ud med et krav om flere og bedre test:

»Vi vil jo sådan set gerne bruge test, men vi vil have nogle kvalificerede test, vi kan bruge i undervisningen«, sagde han og medgav også, at forældre har krav på dokumentation for, at deres børn lærer det, de skal.

Og det er netop også tænketanken Sophias formål med konferencen:

»Vi mener, man skal benytte den pause, der nu er opstået i de nationale test, til at skabe et nyt lovgrundlag, der kan skabe enighed mellem lovgiverne og eksperterne ude i skolen. Og hvis man ikke kan nå frem til nogle test, som eksperterne siger er gode nok, så må vi afskaffe de nationale test, indtil der kommer noget, der er godt nok«, sagde Sophias formand Per Kjeldsen.

Han fremlagde en sammenligning mellem de nationale test, som de er planlagt til at fungere, og de diagnostiske prøver, Dansk Psykologisk Forlag sælger for cirka 25 millioner kroner af til grundskolesektoren hvert år:

»Man får ikke noget indblik i den enkelte elevs fejltyper i de nationale test og ingen didaktiske muligheder efterfølgende, når eleverne har taget de nationale test. De almindelige diagnostiske prøver har en didaktisk relevans og giver anvisninger til undervisningsdifferentieringen. Og godt nok er de nationale test gratis for skolerne, men de 100 millioner kroner, man har brugt på dem, kunne man jo have valgt at give til skolerne til andre formål«, påpegede Per Kjeldsen.

Han har også set på den gældende formålsparagraf for folkeskolen og opdelt den i 23 punkter, som danske skoleelever skal lære. De nationale test tester ét punkt, kundskaber, og delvist et punkt mere, nemlig færdigheder. De øvrige 21 punkter testes ikke.

»Hvis man som lærer sidder med forældrene til et barn, der har store problemer med at fungere i skolens demokrati og med sine sociale kompetencer, så skal man ikke skjule det ved at snakke om, hvordan det er gået i matematiktesten«.

Læs mere om konferencen på www.sophia-tt.org

»Journalisten Lars Olsen, som har skrevet en glimrende bog om den nye ulighed, som ikke kun er økonomisk, men også handler om ulighed i tilgangen til viden, ser jo test som en glimrende medicin mod uligheden« Pernille Vigsø Bagge på tænketanken Sophias konference om test
Powered by Labrador CMS