Anmeldelse Kristendomskundskab
0   200

Islam i Europa

Islam i Europa

Fakta


Titel
Islam i Europa

Forfatter
Jens Nauntofte

Pris
221,25 kroner

Sider
88 sider

Serie
Aktuel historie

Type
Bog

Forlag
Alinea

"En vigtig opgave for europæerne i de kommende år er at passe på, at de ikke dæmoniserer islam og udelukkende betragter det som en trussel. Demokrati og frisind burde være stærkere end religiøse strømninger fra Mellemøsten".

Artiklen fortsætter under banneret

Sådan skriver Jens Nauntofte i bogens afslutning. Ingen kan være i tvivl om, at disse års europæiske kulturmøde med indvandrere fra Mellemøsten er et varmt emne. Det er naturligt, at der efterspørges undervisningsmateriale, der behandler dette kulturmøde. Bogen bagatelliserer bestemt ikke problemerne, og dette er måske både bogens styrke og dens svaghed.

Styrken består i at få problemerne lagt på bordet. Der er for eksempel det demografiske problem: Europas forventede underskud på arbejdskraft. Europæerne dør hurtigere, end de sætter børn i verden. I de arabiske lande er situationen lige modsat. I 2020 vil 100 millioner "muslimske mænd" mangle et arbejde. Mange af dem vil tage springet over Middelhavet, hvor der vil være brug for disse indvandrere. Spørgsmålet er, om vi med åbent sind vil tage imod dem.

Boghandleren fra Brønshøj, tørklædeaffærer, mordet på Ghazala Khan, Theo van Gogh og andre spektakulære sager bliver fyldigt beskrevet. Og her er vi måske ved bogens svaghed. Eleverne kan relatere alle disse begivenheder til den del af deres livsverden, der er konstrueret af medierne. Men forfatterens vilje til at lægge problemer på bordet kommer måske i vanskeligheder, når det gælder de forhold, som knytter an til elevernes livsverden, som den er dannet i deres dagligdag. For eksempel var en ung lærerstuderende fra Nørrebro generet af bogens udsagn om, at man skal være "meget heldig for at slippe ud af de lukkede muslimske miljøer og få normal omgang med danskerne", hvis man bor i denne bydel.

Bogen er i øvrigt velskrevet, godt illustreret og er et godt udgangspunkt for samtale med eleverne om bogens indhold, men som det fremgår, vil den også kunne bruges som udgangspunkt for en samtale om forfatterens valg af indhold.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
994 andre er allerede tilmeldt

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.379 andre er allerede tilmeldt