Anmeldelse

Projekt CSV Erhverv

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I tiden er der fokus på de unge med særlige behov. Lov L564 om STU, den ny treårige ungdomsuddannelse, er skabt for at tilgodese disse grupper i dagens uddannelsessamfund.

Fakta:

Titel: Projekt CSV Erhverv

Sider: 23 sider

Type: Hæfte

Forlag: CSV SydØstfyn

Men der er også store indkøringsvanskeligheder i kommunerne. Hvilke tilbud kan være relevante for de unge? Her tilbyder dette hæfte inspiration fra CSV Erhverv, et jobtræningscenter under Center for Specialundervisning for Voksne på Sydøstfyn. Centret har udviklet et tilbud til de unge med undervisning, jobtræning og udslusning. Målet er udslusning til det ordinære arbejdsmarked. Målgruppen er de unge i den treårige uddannelse og andre unge, der har behov for kortere forløb. Hæftet er i kort form projektets afrapportering - og det er spændende og oplivende læsning.

At være handicappet er ikke synd for nogen, men et livsvilkår, der må erkendes. Med dette udgangspunkt tilrettelægges en pædagogik, som hviler på systemisk og socialkonstruktionistisk teori. Mennesker og grupper er sociale systemer, der kommunikerer og lærer. Læring er her et resultat af aktivitet i et opbygget praksisfællesskab, som den unge er en del af. Fællesskabet er jobtræning og er beskrevet ved begrebet arbejdslivskontekst.

Alt foregår omkring arbejdsfunktioner. Relationen mellem den unge og læreren ses som det pædagogiske omdrejningspunkt for at skabe tryghed og omsorg. At handicap er et livsvilkår, styrer en anerkendende og resursefokuserende tilgang til den enkelte. Sæt fokus på resurser og det, der virker, er devisen. Praksisfællesskabet beskrives ved de værksteder, centret har valgt at opbygge.

Hæftet beskriver vejen fra visitation over afdækning, ophold på værksteder og til udslusning til praktik eller job, med eksempler på unge, der har haft udbytte af denne vej. Der gives en række gode råd om lærernes måde at være sammen med de unge på, om udslusningsproblematikken, om netværksopbygning og forståelse for arbejdsgivernes dagligdag og om samarbejde og nødvendigheden af et efterværn.

Hæftet kan anbefales til lærere og vejledere samt beslutningstagere, der er i dette felt.