Stemningen er god, når team F holder møde på Herningsholmskolen

Lærere går bedre tider i møde

For meget sniksnak præger mange møder ­mellem lærere. Men møderne er bedre, end de var tidligere. De unge lærere er mere disci­plinerede og diskuterer mindre end de ældre

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Otte ud af ti møder i folkeskolen begynder og slutter til tiden. Ni ud af ti møder har en skriftlig dagsorden, og hele 97 procent af lærerne oplever, at den skriftlige dagsorden bliver holdt.

Sådan lyder tre af de positive resultater i en undersøgelse, Scharling Research har gennemført for Undervisere.

Alt er dog langtfra fryd og gammen. Hver anden lærer, skoleleder og børnehaveklasseleder mener, at der er for mange møder. Lige så mange mener, at deres kolleger møder uforberedte, og mange peger på, at der er for meget snak om irrelevante emner.

Svarene tyder dog på, at mødekulturen er bedre end tidligere og bliver endnu bedre i fremtiden.

»Min personlige fornemmelse er, at lærere er blevet bedre til ikke at holde møder for mødets skyld, men er meget fokuserede på udbytte og den tid, et møde tager fra den samlede arbejdstid«, vurderer en lærer.

En stor del af lærerens kolleger nævner, at tidligere tiders problemer er blevet løst, fordi lærerne har været på kursus i at holde bedre møder, eller fordi skolerne fokuserer på at forbedre mødekulturen.

Samtidig ser det ud til, at mødekulturen bliver bedre, når de mange ældre lærere snart stopper i folkeskolen - i hvert fald hvis man spørger de unge.

Unge lærere er mere disciplinerede og mere handlingsorienterede end de ældre, mener de selv. Lærerne i undersøgelsen er kommet med deres egne kommentarer til, hvordan møderne kan blive bedre. En del unge peger på, at ældre lærere ikke er handlingsorienterede og er »for glade for at høre sig selv tale«.

»Der er et skel mellem lærere fra den gamle overenskomst, hvor man ikke talte timer, og resten af lærerkollegiet. De 'gamle' bruger gerne lang tid på diskussion, vi andre vil frem til en beslutning«, skriver en.

De unge er tilsyneladende mere indstillede på, at møder er en del af arbejdstiden, og at de bare må acceptere, at de er der.

»Der bliver holdt de møder, som er nødvendige for at få en god skole til at fungere optimalt. Hverken mere eller mindre. Det er en del af arbejdet«, skriver en yngre lærer.

Nok synes de unge, at de ældre snakker løs, men de ældre synes selv, at de får meget ud af møderne. Der er en klar tendens til, at jo ældre lærerne er, desto mere får de ud af møderne. |