Stille piger med ADHD bliver overset

Nogle piger med ADHD reagerer udadvendt ligesom drenge, men de fleste gør ikke meget væsen ud af sig. Der skal et godt øje til spotte dem, men de har lige så meget brug for hjælp som drengene. Ellers risikerer de at blive socialt isolerede.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi kender pigerne fra forældresamarbejdet: 'Ja, Mette er en sød pige. Hun har ikke altid styr på sine ting, men hun vil gerne'. Lærerne har svært ved at sige andet, for hun rækker aldrig hånden op. Hun når ganske enkelt ikke at finde svaret", sagde klinisk psykolog Lotte Fensbo fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning i Horsens, da hun talte om piger med ADHD på en konference i Århus.

ADHD beskrives ud fra drenge

Kliniske studier viser, at der findes én pige med ADHD for hver seks til ni drenge, men ifølge populationsstudier er der faktisk én pige, hver gang der er tre drenge.

Når mange piger ikke bliver opdaget, hænger det sammen med, at de ikke er så hyperaktive og impulsive som drenge.

"ADHD er beskrevet ud fra drenge, så det er de udadreagerende piger, der henvises til undersøgelse. De andre piger med ADHD har ganske vist problemer med opmærksomheden og med at indgå i sociale sammenhænge, men de er ikke hyperaktive. De gør ikke meget væsen ud af sig selv, så de er sværere at få øje på, sagde Lotte Fenbo.

De piger med ADHD, der har svært ved at læse, er 'heldige', for de bliver fundet.

"Lærere i specialklasser har haft med så mange børn at gøre, at de kan se, at der ligger noget andet bag", sagde Lotte Fensbo, der arbejder med børn med ADHD i centerklasserne på Højvangskolen i Horsens.

Pigerne taler som et vandfald

I gennemsnit er piger 13 år, når de bliver diagnosticeret, mens drenge kun er otte år. Det påvirker pigernes skoleresultater, at de bliver opdaget så sent.

"Det går voldsomt ud over deres selvfølelse, når de ikke kan følge med. Forældrene får heller ikke den nødvendige støtte og forstår ikke deres datter. De tror, de har opdraget hende forkert", sagde Lotte Fensbo.

En undersøgelse blandt klasselærere viser, at fire ud af ti har sværere ved at genkende symptomerne på ADHD hos piger end hos drenge.

"Det er okay at være stille, ja faktisk er det fint med en stille pige, når man har mange børn i klassen. Men stille piger opfylder ofte kriterierne for den uopmærksomme type ADHD", sagde Lotte Fensbo.

Piger med ADHD kan for eksempel ikke følge med i, hvad man skal i et rollespil.

"Når piger leger far, mor og børn, behøver de ikke have kopper, for det væsentlige er ikke kaffebordet, men samtalen. Hvis du ikke behersker den, kan du ikke være med i legen", sagde Lotte Fensbo.

Et andet karakteristisk træk er, at pigerne har en overdreven hyperverbalisering.

"De taler som et vandfald og kommenterer alt, hvad de ser: 'Du ser godt nok tyk i den der bluse - er du gravid?´ Det kan være charmerende, så længe de er små, men i længden er det hårdt at høre på".

Pigerne har svært ved at huske

I klassen kan pigen med ADHD ikke vente, til det bliver hendes tur, og hun formår ikke selv at regne årsagen til et problem ud.

"Piger med ADHD bliver nemt emotionelt berørt. Hvis de hører én grine, tror de, der bliver grinet ad dem. De ryger hurtigt over i det negative, og de har svært ved at spole tilbage og finde ud af, at det nok var en misforståelse".

Pigerne har vanskeligt ved at huske, så når læreren har gennemgået noget på tavlen, ved de ikke, hvad de selv skal lave. De dagdrømmer og glider væk, fordi de har svært ved at holde opmærksomheden.

"De virker energiløse, men læreren kan hjælpe dem ved at tilrettelægge omgivelserne og skabe struktur i klassen. For eksempel er det en god ide at have en talerliste. Hvis børnene bare skal række hånden op, ved pigen med ADHD ikke, at læreren har set hende. På samme måde kan eleverne skrive deres navne på tavlen, så de kan se, hvornår det er deres tur til at få hjælp", fortalte Lotte Fensbo.

Læreren må prøve sig frem

For nogle piger er det godt at sidde på en stor bold, fordi de skal bevæge sig hele tiden for ikke at falde af. Det hjælper dem til at bevare koncentrationen. Men det er ikke til at sige, hvem det virker på. Igen må læreren prøve sig frem.

"En metode virker måske ikke i dag, men det kan den gøre om et halvt år, så man kan godt tage ting frem og prøve dem af igen. Det kan være et detektivarbejde at finde ud af, hvad den enkelte har brug for, men uden hjælp bliver pigerne ramt på selvfølelsen og viser ofte tendens til angst, depression og selvbebrejdelse", sagde Lotte Fensbo.

Konferencen om ADHD var arrangeret af firmaet Confex Danmark A/S og bliver gentaget i Høje Taastrup i juni.

Læs mere