Debat
3   880

It i skolen - hvorfor egentlig?

Der er et stærkt politisk ønske om, at it skal fylde mere i skolens pædagogiske praksis. Men hvorfor egentlig?

I nogle kommuner bruger man millioner på iPads, i andre investerer man store summer i interaktive tavler, og senest har staten støttet skolernes indkøb af didaktiserede digitale læremidler med en halv mia. kroner.

Men hvorfor egentlig? Hvorfor skal lærerne lave deres praksis om? Hvorfor skal de lære sig nye vaner, og risikere at teknikken ikke virker, når de skal bruge den? Bogen virker hver gang, og eleverne sidder jo som regel alligevel på Facebook, hvis de får lov at have deres computer tændt i undervisningen.

 

Fordi it giver bedre læring, siger nogen.

Artiklen fortsætter under banneret

Men passer det? Er der belæg for at sige, at undervisning med brug af it giver bedre læring end traditionel undervisning? Giver det bedre læring at eleverne sidder på Facebook? Giver det bedre læring at læse i en i-bog, hvis man i forvejen har tendens til at miste fokus, når man læser papirbøger? Jeg er ikke sikker på, at it giver bedre læring for alle. Og hvad er i øvrigt ’bedre læring’?

 

It sparer penge, siger andre. Skolerne kan spare udgifter til papir og lærebøger.

Men koster i-bøger og digitale læremidler fra forlagene ikke også penge? Og går computere og iPads ikke i stykker? Skal lærerne ikke bruge masser af tid på at lære de nye værktøjer at kende? Skal de ikke sendes på kurser, og skal der ikke indkøbes pengeskabe til opbevaring af det dyre udstyr? Jeg er ikke sikker på, at it sparer penge.

 

It giver fleksibilitet. Man kan være i kontakt med andre, også når de ikke er tilstede, hører man også som begrundelse for mere it i skolen.

Men glemmer man så ikke at være tilstede, der hvor man er? Bliver man ikke ufokuseret og fraværende, altid på jagt efter noget bedre og andet end det man er i? 'Nydelsen skuffer, muligheden ikke', bliver parolen, når man sms’er med vennerne under middagen. Jeg er ikke sikker på, at fleksibiliteten altid er sund.

 

Så hvorfor skal man egentlig bruge it i undervisningen?

Jeg mener, at der er mindst én væsentlig begrundelse for, at it skal fylde mere i undervisningen: Eleverne skal lære at forholde sig kritisk og konstruktivt til deres egen og andres brug af it.

Der er brug for et opgør med idéen om, at eleverne er superbrugere og digitale indfødte. De fleste af dem er kildekritiske analfabeter, de mangler forståelse for kommunikationens fælder på de sociale medier, de forstår ikke hvilke konsekvenser det har aldrig at være fuldt tilstede,  de kan ikke udvælge det bedste it-værktøj til løsning af en opgave, og de formår ikke at vælge it fra i de tilfælde, hvor den ikke giver mening, men udelukkende bliver et forstyrrende element.

De ting eleverne ikke kan lære sig selv, skal de lære i skolen. Skolen skal danne eleverne til hele mennesker, og det indebærer også, at den skal gøre dem i stand til at forholde sig kritisk og konstruktivt til deres egen og andres brug af it – både i og udenfor skolen.

 

Hvordan skal skolerne så løfte den opgave det er, at sikre elevernes digitale dannelse?

Jeg tror ikke, at indkøb af iPads eller interaktive tavler er svaret. Nogle af de penge, der mange steder postes i indkøb af den slags udstyr, samt mange af de penge der bruges på træningsspil og andre didaktiserede læremidler, kunne med held bruges på praksisnære it-didaktiske kurser, på forsøg med brug af gratis it-værktøjer i undervisningen og på etablering af lokale og nationale videndelingsnetværk for lærerne.

Giv lærerne kompetencer til at vælge relevante it-værktøjer til brug i forskellige typer af undervisning og giv dem kompetencer til at vurdere, hvornår det er bedre at vælge it fra. Når lærerne kan forholde sig kritisk og konstruktivt til deres egen brug af it i undervisningen, kan de også lære eleverne at forholde sig kritisk og konstruktivt til deres brug af it.

Og derfor bør it fylde mere i skolens pædagogiske praksis.

 

- Niels Jakob

eDidaktik.dk


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.720 andre er allerede tilmeldt

PLC-netværket er for ansatte og andre med interessere for skolernes pædagogiske læringscentre. I samarbejde med Pædagogisk LæringsCenterForening. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
321 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen