Anmeldelse

Positiv psykologi - positiv pædagogik

Positiv psykologi - positiv pædagogik

Positiv psykologi som grundlag for pædagogiske overvejelser

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Begrebet positiv psykologi dukker nu op i mange pædagogiske sammenhænge. Er det banalpsykologi, eller går det dybere, og rummer det flere perspektiver, end man umiddelbart regner med?

Fakta:

Titel: Positiv psykologi - positiv pædagogik

Pris: 298 kroner

Sider: 306 sider

Type: Bog

Forlag: Dansk Psykologisk Forlag

Dette spørgsmål giver antologien i al sin forskelligartethed med svære og mindre svære artikler mulighed for at undersøge. Med et citat fra introduktionen: "Disse pointer er ikke uvæsentlige i pædagogisk sammenhæng, for de viser på forskellig vis, hvor afgørende processen generelt er for mennesker - og, mere specifikt, hvor vigtigt det er at opleve læreprocessen, opklaringsprocessen, kampen mod uvidenhed og inkompetence som spændende og livsbekræftende - i og med det både giver lyst til, og mod på, mere, og fordi det selvsagt åbner for et godt liv. Men det ligger ikke ligefor, for den aktuelle krise i den pædagogiske verden håndteres som en hård kamp mellem modstridende parter, der åbenlyst er ude af stand til at prioritere de fælles pædagogiske interesser højt nok".

I flere af artiklerne kan det være svært at se forbindelsen til pædagogikken, men den kommer, især i de meget læseværdige artikler, som Hans Henrik Knoop har med. En rød tråd i antologien er, at "Mere end noget andet er det vigtigt, at uddannelse er nydelsesfuld, så læreprocesser kan konkurrere med den ligegyldige, kommercielle underholdning, der stjæler så meget af vores børns tid". Og det nydelsesfulde engagement beskrives således: "Nydelsesfuldt engagement er derimod en oplevelse, der indebærer (kompleksitets-)vækst for en person. Det er, hvad vi føler under en fysisk øvelse, når vi mestrer en færdighed eller et interessant spil. Det er, hvad der holder en kreativ person i gang trods hårde odds, og dét, der leder børn til at lære. Nydelsesfuldt engagement optræder, når en persons færdigheder er engageret i konfronterende udfordringer, som ikke er lette at leve op til, og som derfor strækker en persons kompetencer til nye højder". Med disse citater er et af bogens hovedbudskaber formuleret.

Som en del af baggrunden for dette kategoriserer Knoop i en artikel om menneskevenlige lærings- og arbejdsmiljøer tre former for liv i relation til læring: Det rare og behagelige liv, det engagerede liv, når krop og sind forenes, og det meningsfulde liv med oplevelsen af at høre til og have noget at se frem til.

Spændende er Knoops og Csikszentmihalyis sidste artikler om kompleksitet, der giver overblik og perspektiver på et svært begreb, hvor læreprocesser sættes i relation til evolutionsteori. Balance mellem graden af differentiering og mangfoldighed og graden af integration og enhed anbefales i stedet for ufrugtbare modsætninger.

Bogen indeholder ikke direkte meget om positiv pædagogik på et mere jordnært plan, men det ser ud til at komme i senere udgivelser.

Antologien er en udpræget studiebog, der kræver tid til tilegnelse.