Tysk
19   1599

Tysklærere foreslår model for flere sprog

Det er ikke engelsk men de andre fremmedsprog, der har brug for et løft, fortalte landets tysklærerforening ved et foretræde for børne- og undervisningsudvalget.

I skolereformudspillet er der lagt op til, at engelsk skal begyndes allerede i 1. klasse, mens eleverne i 7. klasse skal vælge tysk eller fransk. Landets tysklærere mener ikke, at det er engelsk men tysk, der skal styrkes. De fortæller, at eksamenskaraktererne i mundtlig engelsk har været stigende de sidste seks år.

Tysk som fremmedsprog i Danmark er derimod i krise, derfor er det her, regeringen bør sætte ind. Disse argumenter forelagde tysklærerforeningen den 22. januar for børne- og undervisningsudvalget, hvor de argumenterede for 3-6-8-modellen. En model, hvor engelsk senest skal tilbydes i 3. klasse, tysk er obligatorisk og udbydes senest i 6. klasse, og fransk eller et tredje fremmedsprog skal tilbydes i 8. klasse.

Artiklen fortsætter under banneret

"3-6-8-modellen giver mest fremmedsprog for pengene. Det øjeblik man gør tysk obligatorisk, fratager man elevernes mulighed for fravalg", siger formand for Tysklærerforeningen for Grundskolen, Flemming Nygaard. Derfor mener han, at det er en styrkelse af sprogfagene som helhed. I dag kan eleverne vælge enten fransk eller tysk i 7. klasse og her vælger 78 procent tysk, så det vil også være en styrkelse af fransk, at det ikke bliver tysk eller fransk.

Foreningen er optaget af, at man skal gøre noget nu for sproget tysk, ellers vil dansk erhvervsliv om 10- 15 år miste indtægter, fordi vi ikke er i stand til at tale et ordentligt tysk.

Vigtigt oplæg
Børne- og undervisningsudvalget ville ved foretrædet blandt andet vide, om der var nogen erfaringer med tidlig tysk. Hertil kunne Poul Kok Sørensen fra Herskindskolen i Galten, hvor de siden 1996 har begyndt med tysk allerede i 5. klasse, fortælle, at knap 100 procent af eleverne vælger tysk. Den høje procent opnås, fordi de ældre elever anbefaler de yngre at vælge tysk, der på Herskindskolen har fået høj status. En elev fra 8. klasse kunne fortælle, at øgede mængde tysk også har styrket sprogopfattelsen i dansk og engelsk.

Udvalgsformand Orla Hav kvitterede for tysklærernes oplæg med ordene: Konstruktivt, velovervejet og vigtigt.

Læs hele tysklærerforeningens skriftlige oplæg til børne- og undervisningsudvalget via linket til højre for artiklen, hvor du også kan læse om Herskindskolens erfaringer med tidlig tysk.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet
Folkeskolen.dk er lukket for indlæg og kommentarer fra 6. juli og i uge 28 og 29 - vi åbner igen mandag den 23. juli. God ferie!

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.792 andre er allerede tilmeldt

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
5.369 andre er allerede tilmeldt