Anmeldelse

Redaktionen

Redaktionen

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Redaktionen" er en onlineredaktion, hvor skoleklasser kan producere deres egen udgave af Ekstra Bladet direkte på skærmen og efterfølgende kvit og frit få tilsendt 1.000 trykte eksemplarer af avisen. Man kan kun sige: Se at komme i gang!

Fakta:

Titel: Redaktionen

Pris: Gratis

Type: Internet

Forlag: Ekstra Bladet

Fra den virtuelle platform kan skoleklasser planlægge, skrive, layoute og udgive en trykt avis på fire eller otte sider. Principperne er beskrevet af Ekstra Bladet, og Jeppe Bundsgaard fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole har været tilknyttet som undervisningskonsulent. Programmet fordeler ansvaret og sikrer undervejs i redaktionsprocessen, at alle opgaver bliver løst. Det minder eleverne om, at nogle skal tage billeder til artiklerne, nogle skal researche, og andre skal skrive artiklerne. Den interaktive assistent vejleder løbende eleverne, og der er endvidere supplerende materiale i form af gode råd og fif til avisproduktion. Lærerens rolle er at være coach og at have overblikket.

Gennem arbejdet med "Redaktionen" kan klassen endvidere klædes på til konkurrencen "Avisen i Undervisningen", samtidig med at mange trinmål i dansk og samfundsfag opfyldes.
Gennemarbejdede og lettilgængelige vejledninger gør det let at gå i gang.
Ekstra Bladet Skole er et stort, omfattende, gennemarbejdet og banebrydende tilbud til undervisningen i grundskolens ældste klasser og er for øvrigt også gratis særaviser og dvd med 12 film om livet på en redaktion. Disse små film kan også ses online.

I forbindelse med "Redaktionen" kan man også bruge dilemmaspillet "Velkommen på forsiden". På to gange to lektioner kommer eleverne gennem fiktive cases med etiske, kildekritiske og prioriteringsmæssige spørgsmål, oplever dilemmaer, tidspres, op- og nedture, nøjagtig som man gør på en "rigtig" avisredaktion. Formålet er at udarbejde den mest sælgende forside, og konsekvenserne af valg viser sig som stigende eller faldende salgstal.

Midt i euforien over materialet er det selvfølgelig nødvendigt at forholde sig til, at det er Ekstra Bladet, der er afsender, og hvorfor der i en tid med nedgang i betalingsavisernes oplagstal satses så stort på et undervisningsmateriale. Når det så er gjort, er der kun at sige ja tak, måske med en stille undren over, at andre dagblade har sovet i timen.