»Det er helt uden fortilfælde, at en regering fremlægger en ambitiøs politisk reform, og så viser det sig, at den vigtigste finansieringskilde skal findes i de ansattes overenskomst«, sagde DLF-formand Anders Bondo, da han åbnede den ekstraordinære kongres.

Kongresopbakning til DLF’s skoleudspil

DLF’s ekstraordinære kongres gav stor opbakning til hovedstyrelsens skoleoplæg og opfordrede til samarbejde om den kommende folkeskolereform.

Publiceret

DLF-udspillet: Sammen gør vi en godskole bedre

• Elevernes undervisningstid øges til en sammenhængendeskoledag, hvor lærerne underviser fem sammenhængende klokketimerper dag.

• Inklusionen styrkes blandt andet ved en sikring af, atresurserne fra specialundervisningen følger med over inormalundervisningen, og at alle skoler har fagligt kvalificerederesursepersoner.

• Der iværksættes en større indsats for at bryde den socialearv, blandt andet ved at der tilknyttes skole- og socialrådgiveretil alle skoler for at styrke kontakten mellem familie, skole ogkommune.

• Skolerne åbnes, så de står til rådighed for eleverne heledagen og også er åbne for at trække det omgivende samfund ind.

• DLF deler regeringens ambition om, at alle lærere inden 2020skal have linjefag i de fag, de underviser i. DLF foreslår at nåmålet ved at gennemføre et trepartsprojekt, hvor både kommunen,staten og lærerne selv bidrager til, at lærerne fårefteruddannelse. Samtidig ønsker DLF, at man starter etjobrotationsprojekt, hvor ledige lærere ansættes i et timetalsvarende til dagpenge, mens andre lærere er på efteruddannelse.

Lærerne ønsker ikke konflikt

»Politiske kommentatorer står i kø for at fortælle, at viuundgåeligt ender i en konflikt, hvor vi bliver kørt over. Men enkonflikt er ikke til gavn for folkeskolen, eleverne ellersamfundet. Vi har i stedet brug for et ordentligt og seriøstarbejde«, sagde Anders Bondo Christensen på DLF's ekstraordinærekongres.

Vodskov-lærere hyldet påkongressen

Et engagement uden sidestykke i foreningens historie, kaldteDLF-formand Anders Bondo de seneste ugers aktivitet blandt lærerneover hele landet. Lærerne på Vodskov Skole ved Aalborg blev hyldetmed stående ovationer på den ekstraordinære kongres, da de livepræsenterede deres musikvideo om lærernes arbejde, som nu er oppepå næste 16.000 views på YouTube.

Nordiske lærerforeninger støtterDLF

Nordiske Lærerorganisationers Samråd sendte i forbindelse medDLF's ekstraordinære kongres et brev til den danske statsminister,finansminister, undervisningsminister og KL's ledelse, hvor manopfordrer parterne til at skifte spor og begynde at samarbejde medDanmarks Lærerforening.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Sammen gør vi en god skole bedre«. Sådan lyder overskriften på Danmarks Lærerforenings skoleoplæg, som blev fremlagt først i januar på DLF's ekstraordinære kongres i Bella Center i København.

»Lærere, ledere og børnehaveklasseledere er parate til at gøre deres, for at en ny folkeskolereform bliver til virkelighed«, skriver formand for DLF Anders Bondo Christensen i forordet til DLF's 40-siders pjece, som blev præsenteret på kongressen, som var delvist lukket for offentligheden.

»Vi kommer ikke med færdige løsninger, men vi håber, at oplægget kan bidrage til en konstruktiv debat om reformen«, lyder det blandt andet fra lærernes formand.

Oplægget kommer som en reaktion på regeringens forslag til en ny folkeskolereform. Regeringen har tre strategiske mål for folkeskolens udvikling:

• Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, som de kan.

• Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til de faglige resultater.

• Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes, blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

DLF er enig i regeringens tre mål for folkeskolens udvikling. I oplægget understreger Lærerforeningen, at en reform skal bygge på den viden, som findes i forskning og praksis.

Derfor foreslår DLF, at alle politiske forslag fremover skal udsættes for en lakmusprøve: Hvad er det forskningsmæssige belæg for, at forslaget vil fremme regeringens tre strategiske mål for folkeskolen?

Christine Antorini er umiddelbart positivt stemt over for lærernes oplæg.

»Det er positivt, at de bakker mig op angående målene og anerkender, at det er vigtigt at arbejde med en sammenhængende skoledag«, har Christine Antorini sagt til Ritzau.