Debat

Forældreansvar i folkeskolen

Forældreansvar i folkeskolen skal snarere være reglen end undtagelsen. Men hvad skal der til for at det bliver en realitet?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De frie skoler er skoler, som forældre og elever vælger til. Det aktive valg smitter ofte af på stemningen på skolen. Mange forældre tager aktivt del i arbejdet på frie skoler, for bl.a. at holde udgifterne nede. Men det er ikke kun på udgifterne, at dette arbejde kan ses, skolen går (for mange) fra at være deres skole til at blive vores skole.

I flere danske folkeskoler er der en tendens til, at elever møder uforberedte og urolige op til undervisning. Folkeskolens faciliteter bliver ikke behandlet ordentligt og snakken omkring middagsbordet har en negativ klang, når skoledagen vendes. Det er en kedelig tendens og det er vigtigt at komme den til livs.

Men hvordan ændrer vi det generelle syn på folkeskolen? Jeg tror, at forældreansvar er en af de mest væsentlige faktorer i dette. Forældreansvar i folkeskolen skal snarere være reglen end undtagelsen. Men hvad skal der til for at det bliver en realitet? Da jeg i sommers var på udvalgstur med Børne- og Undervisningsudvalget i Ontario, oplevede jeg resultatet af deres arbejde med forældreansvar i de offentlige skoler. Her bliver forældre involveret i alt fra maling af skolens klasselokaler til vedligeholdelse af skolens legeplads. Effekten har været meget positiv.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Med det mener jeg ikke, at Ontarios model nødvendigvis er den rette for Danmark. Jeg tror hverken, at det er af ond vilje eller ligegyldighed, at nogle forældre til elever i folkeskolen ikke tager ansvaret på sig. Men forældre skal tage ansvar for deres barns læring og oplevelse med folkeskolen. På samme tid skal de danske folkeskolelærere gøre ansvaret klart for forældre og turde stille krav. Forventninger skal afstemmes og situationen skal tages op til debat – det vil gavne alle parter.