Anmeldelse

Mellem teori og praksis

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Antologien "Mellem teori og praksis" reflekterer i syv artikler over udfordringerne i dette spændingsfelt for pædagogiske professioner og professionsuddannelser.

Fakta:

Titel: Mellem teori og praksis

Pris: 248 kroner

Sider: 198 sider

Type: Bog

Forlag: Syddansk Universitetsforlag

For en skolemand er artiklen "Mellem teori og praksis - Fælles Mål - som eksempel" den, der påkalder sig størst opmærksomhed. Fælles Mål er et "centralt initiativ, som forsøger at give teori en mere dominerende rolle i lærernes undervisningspraksis, end der er tradition for". Får lærerne mindre råderum i deres håndtering af spændingsfeltet mellem teori og praksis? Betyder det, at der bliver mindre tid til at "foretage personlige skøn og øve indflydelse" - og til at eksperimentere og nytænke? Har Fælles Mål medvirket til at kvalificere eller diskvalificere lærerarbejdet?

Nogle lærere giver udtryk for, at de Fælles Mål har kunnet bruges til at kvalificere arbejdet med at planlægge og forberede undervisning og som idekatalog og inspiration, mens andre mener, at de har haft den modsatte effekt, fordi der er blevet mindre tid til at eksperimentere og agere spontant.

Artiklen konkluderer, at alternativet til de Fælles Måls styring og kontrol vil være "udviklingen af professionelle fællesskaber, som kan videndele og erfaringskvalificere lokal videnproduktion".

Bogen er meget teoretisk, og det kræver mere end almindelig interesse at fastholde motivationen hele vejen.

De fire forfattere er ikke kendt af undertegnede, så en teoretisk/praktisk(!) forfatterpræsentation - som jo bør være god skik i enhver udgivelse - ville have været på sin plads.

Powered by Labrador CMS