Mangel på kvalificerede musiklærere er musikfagets største forhindring ved at skulle indgå i "den musikalske fødekæde", mener formand for Musiklærerforeningen Lisbeth Frostholm.

Musiklærerformand: Krise skyldes lærermangel

Folkeskolens musikundervisning er i krise, mener fagfolk. Formand for Musiklærerforeningen Lisbeth Frostholm tager til genmæle – det er et spørgsmål om hænder, mener hun.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dr.dk kunne tirsdag den 15. januar berette, hvordan flere fagfolk mener, at der for øjeblikket er tale om en decideret krise i musikundervisningen i folkeskolen. Det er et problem også for resten af "den musikalske fødekæde", sagde professor i musikpædagogik Inge Marstal.

Fagfolk: Dårlig musikundervisning rammer fremtiden

Flere undervisere - flere timer Antallet af musiklærere er musikundervisningen i folkeskolens største udfordring, mener formand for Musiklærerforeningen Lisbeth Frostholm. Ifølge formanden bør man ikke nøjes med at uddanne 100 musiklærere om året, som det sker lige nu.

"Det skal være 300-400 musiklærere, for man skal kigge på, om eleverne får timer nok. I udspillet til skolereformen står der, at en del af eleverne skal have en time mere i de praktisk-musiske fag. Men det hjælper ikke meget, hvis de gode intentioner ikke kan bakkes op på grund af kommunernes pressede økonomi", mener hun.

Råb op med din egen stemme Lisbeth Frostholm forstår derfor godt frustrationerne hos mange af musikkens udøvere og undervisere, men mener samtidig, at det er vigtigt at huske, at man selv kan gøre en forskel.

"Det er selvfølgelig rigtigt, at der mangler musiklærere, men skal man gøre noget ved musiklivet, skal man tage fat der, hvor man selv er. Det gælder både for folkeskolen, konservatorier og musikskoler. Vi tager det gerne på os, men vi gør meget for musikfaget i dag - ikke mindst gennem vores forlag", siger hun.

I samme takt Formand Lisbeth Frostholm påpeger desuden, at det i denne tid er meget vigtigt, at alle musikundervisere snakker sammen. Også fordi folkeskolen ikke kan stå alene med den store opgave, det er, at uddanne landets symfoniorkestres kommende førstevioliner.

"Vi kan ikke sætte eleverne til at spille violin i to timer om dagen - der skal de også nærmest i gang, før de begynder i skole. Men interessen for musikken som noget, man kan udøve, skal vækkes i folkeskolen", siger Lisbeth Frostholm.