Anni Jord og Beton

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ugebrevet Mandag Morgen følger folkeskolen tæt, og herfra lyder stort tillykke til Kommunernes Landsforening, Danmarks Lærerforening og først og fremmest til folkeskolen. Ugebrevet var i sin leder i sidste uge fuld af lovord til det overenskomstforlig, der nu sendes til urafstemning. Afskeden med det klassiske undervisningsbegreb, muligheden for, at de enkelte lærerteam står for skemalægningen, samt puljen og viljen til udviklingsarbejde er nogle af de elementer, som Mandag Morgen fremhæver.

Sidst, men ikke mindst, fremhæver skribenten, at skolen vil få rådighed over en større del af lærerens tid:

'Der er umiddelbart ingen grund til at tro, at det fører til en reduktion i de aktiviteter, som den aktive gennemsnitslærer hidtil har brugt sin forberedelsestid på. Nogle af aktiviteterne vil kunne foregå i den såkaldte udviklingstid eller eventuelt flyde sammen med undervisningen. Det afgørende er, at tiden principielt bruges på skolen og efter skolens formål - blandt andet til teamplanlægning'.

Folkene på Mandag Morgen er dog ikke sikre på, at aftalen kan stemmes igennem hos lærerne. Men, skriver ugebrevet, 'Et ja vil bringe lærerne ind i den ny tidsregning i mere end én forstand'. Lederskribenten mener, at den pædagogiske nytænkning i de senere år først og fremmest har fundet sted på arbejdsgiverside, mens lærerformanden har 'lydt som en fagforeningsboss fra Jord og Beton'.

Powered by Labrador CMS