Ifølge fagkonsulent for sløjd og håndarbejde Uffe Bøgelund Bjerre bliver håndværk og design efter al forventning indført i både folkeskolen og på læreruddannelsen efter sommerferien.

Slut med materiel design i læreruddannelsen

Efter sommerferien findes faget materiel design ikke længere på læreruddannelsens skema. Forhandlingerne om en folkeskolereform afgør, om faget erstattes af det nye fag håndværk og design eller de to traditionelle fag sløjd og håndarbejde.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fremover skal fagene på læreruddannelsen direkte afspejle undervisningsfagene i folkeskolen. Derfor nedlægges faget materiel design efter sommerferien. Men det er endnu uvist, om faget erstattes af det nuværende forsøgsfag i folkeskolen håndværk og design eller af de to klassiske fag sløjd og håndarbejde.

Udfaldet afhænger nemlig af forhandlingerne om folkeskolereformen. Her lægger regeringen op til, at sløjd og håndarbejde i folkeskolen bliver slået sammen til ét fag, håndværk og design. Hvis reformen inklusiv dette forslag bliver vedtaget inden det nye skoleårs start, skal materiel design dermed også ændres til håndværk og design på læreruddannelsen. Sådan kommer det efter al forventning til at gå, mener fagkonsulent i sløjd og håndarbejde ved Ministeriet for børn og undervisning Uffe Bøgelund Bjerre.

"Det er helt klart planen, at håndværk og design bliver indført med reformen, men vi ved selvfølgelig ikke noget med sikkerhed. Men hvis det sker, ændres læreruddannelsesfaget materiel design naturligvis også", siger han.

Den nye fagkonsulent brænder for håndværk og design

Håndværk og design har kørt på forsøgsbasis på udvalgte folkeskoler både under den forrige og den nuværende regering. Siden september 2012 har 28 skoler afprøvet faget. Dette forsøg evalueres af Rambøll i løbet af marts, så Uffe Bøgelund Bjerre slår fast, at faget ikke bliver indført uden et godt erfaringsbelæg.

28 skoler skal være med til at udvikle "håndværk og design"

Kompetencemål er klar til begge udfald Grundet den lidt uafklarede situation er det kompetencemål for sløjd og håndarbejde på læreruddannelsen, der lige nu ligger til høring (se link til højre). Hvis håndværk og design indføres som fag i folkeskolen, har man dog allerede udarbejdet kompetencemål for et læreruddannelsesfag i det fælles fag også, så målene hurtigt kan sendes i høring og træde i kraft.

Censorer: Svært at se de studerendes håndværksevner i materiel design

Lektor Mette Jørgensen fra Professionshøjskolen UCC har været med til at udarbejde kompetencemålene til både sløjd, håndarbejde samt håndværk og design. Hun ser frem til at få afklaring på situationen.

"Det har været en meget besynderlig proces, fordi vi hele tiden har skullet tage højde for to mulige udfald. Især fordi det samtidig meget klart er blevet meldt ud til os, at vi skulle forvente, at det blev til håndværk og design. Det føltes dumt at bruge kræfter på kompetencemål til sløjd og håndarbejde - ligesom det også er dumt, at der lige nu sidder interesserede parter og bruger kræfter på at skrive høringssvar til nogle kompetencemål, som alligevel snart forventes at være uaktuelle. Det hele er meget rodet, og jeg tror, alle glæder sig til en afklaring", siger hun.

Værd at vide, hvis vi får håndværk og design

Læs mere

Kompetencemål for den nye læreruddannelses fag ihøring

Powered by Labrador CMS