Det pædagogiske teaterhjul

Drama - en del af danskundervisningen

Lille bog med mange gode øvelser for den uerfarne.

Fælles Mål for danskundervisningen foreskriver blandt andet, at drama skal indgå i faget i en eller anden form. For eksempel skal der arbejdes med at optage lyd- og billedproduktioner i mindre hold, og skal der personer med på optagelsen, skal der arbejdes med udtrykket, hvis man da vil vise andre karakterer end stive zombier. Også i mange andre sammenhænge er det godt at kunne dramatisere en situation, for ikke at tale om traditionen for skolekomedier, som heldigvis stadig lever mange steder.

Titel: Det pædagogiske teaterhjul

Forfatter: Georg Zyka

Oversætter: Kaj Nissen

ISBN: 9788778659026

Pris: 148

Sider: 88

Forlag: Drama

Alt, hvad der behøves for at lave teater, er en fortæller, en historie, et rum og et publikum, minder forfatteren os på og giver derefter en kortfattet anvisning på, hvordan eleverne kan finde frem til en fortælling fra deres eget liv og derefter bearbejde den i dramatisk form. Eller han giver på få sider en arbejdsmetode til scenisk gestaltning af et eventyr.

Bogen er desuden en nærmest uudtømmelig kilde til øvelser, der ikke bare kan give eleverne en første indføring i skuespillets verden, aktiviteterne giver også deltagerne mulighed for at lære sig selv og andre at kende på en ny måde. Afsnittet om teksttræning, ikke mindst øvelserne i at modulere en tekst, er en god håndsrækning til at opfylde læseplanens fordring om at læse op med vægt på artikulation og fortolkning.

Mange af bogens øvelser er formentlig velkendte for den drevne dramalærer, men for den dansklærer, der ikke føler sig helt hjemme i kropsudtrykkets krinkelkroge, er her guld at hente. Ud på gulvet og spil løs. Det handler om at turde.