Ny forskning skal forebygge skolefravær

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hver femte danske skoleelev har haft ulovligt fravær fra skolen mere end ti gange inden for det seneste år, og der er i øjeblikket meget lidt viden om, præcis hvordan man kan støtte indgreb mod skolefravær.

Derfor skal et nyt forskningsprojekt under Psykologisk Institut på Aarhus Universitet, School of Business and Social Sciences, nu undersøge, hvordan skolefravær kan forebygges.

»Skolefravær kan være et tidligt tegn på, at en elev ender med at droppe ud af skolen. Derudover kan skolefravær give mange problemer i kølvandet på selve fraværet, som jo er problematisk nok i sig selv. Det kan være både sociale, psykiske og faglige«, siger projektleder Mikael Thastum.

Forskningsprojektet »Skolefravær. Risikofaktorer og intervention«, som blandt andet er støttet af TrygFonden, skal via studier af børn fra 0.-9. klasse på fire forskellige skoler i omegnen af Aarhus undersøge risikofaktorerne for skolefravær. Både børn, forældre og lærere deltager i studierne.

På baggrund af resultaterne vil forskerne udarbejde forslag til indgreb for at undgå skolefravær.