Debat

Levn fra 68

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I en tid med videndeling og metodefrihed kunne jeg ønske mig, at Torben Valentin Müller i Folkeskolen nummer 8 delagtiggjorde os andre i, hvordan man bærer sig ad med at leve op til de givne målsætninger med 45-minutters lektioner, stigende krav til faglighed og en klassekvotient på 28, uden at eleverne skal forberede sig hjemme.

Yderligere kunne det være interessant at vide, om der er empiri eller videnskabelige undersøgelser og testresultater, der retfærdiggør, at man kan undervise i 20 år uden at give lektier for. I min frustration over, at jeg efter godt ti år som stresset underviser i folkeskolen ikke kan leve op til det »ideal«, har jeg forhørt mig hos kolleger, der har været med i henholdsvis to, 30 og 40 år, men heller ikke de kunne fortælle, hvordan man gør.

Afslutningsvis ville det glæde mig og sikkert mange andre at høre, hvad den store del af lærerens forberedelsestid, der går med at rette hjemmeopgaver, så kan bruges til?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler